Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 2 av 6

Aktivitets ID:
154356
Tid:
23 maj 2019, kl 09:00 - 16:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
24 maj 2019, kl 09:00 - 15:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2019-04-19
Platser kvar:
8
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du under två dagar får fördjupade kunskaper om metodik för elever med punktskrift som läsmedium.

Kursdagarna kommer att innehålla:

  • Den tidiga läs- och skrivutvecklingen med punktskrift
  • Matematik och laborativt material med punktskrift som läsmedium
  • Taktila bilder och taktilt skapande
  • Studieteknik, lärverktyg och anpassade läromedel
  • Öppen syntolkning - ett sätt att skapa en tillgänglig lärmiljö för eleven med synnedsättning där alla elever får samma information samtidigt
  • Samtal om roller ansvar, planering och samverkan

Observera: Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Medverkan krävs för deltagande i steg 3-6 i paketet. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

Utbildningspaketet är uppdelat i sex steg. Information om, samt anmälningsförfarande till de kommande kurserna (steg 3 - 6) kommer att ges under kursen

Medverkande

Tina Björk, Maria Bergh, Anders Rönnbäck, Maria Ellingsson, Ulrika Vanhoenacker

Målgruppsbeskrivning

För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundskolans årskurs 1-3 som har punktskrift som läsmedium.

 

Förkunskaper

Deltagande i "Att möta elev med blindhet i
skolan, steg 1".   

Syfte

Syftet med Resurscenter syns personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare

  • ha kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av den lärarledda undervisningen för en elev med punktskrift som läsmedium.
  • ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen
  • ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Ulrika Vanhoenacker, ulrika.vanhoenacker@spsm.se, 010-473 50 91

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår