Fortbildning
Tillbaka

Barn och elev med svår synnedsättning eller blindhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning

Aktivitets ID:
167515
Tid:
20 mars 2019, kl 09:30 - 16:30
Plats:
Örebro, City Konferenscenter, Klostergatan 23
Tid:
21 mars 2019, kl 08:30 - 15:00
Plats:
Örebro, City Konferenscenter, Klostergatan 23
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2019-02-14
Platser kvar:
2
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen utgår från från barnrättsperspektivet och vi kopplar till skollag och läroplan.

 

Innehåll:

  • Genomgång av ögat, synen och cerebral synnedsättning (CVI)
  • Aspekter på hur synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning påverkar barnets och elevens utveckling och lärande
  • Kursen behandlar förhållningssätt och bemötande ur ett dialogigiskt perspektiv
  • Aktivitet, delaktighet och omgivningsfaktorer
  • Samspel och kommunikation
  • Pedagogiska strategier och lärverktyg
  • Orientering och förflyttning

Kursens innehåller föreläsningar som varvas med filmade illustrationer och praktiska övningar.

Under kursen ges möjlighet att i grupper diskutera och dela erfarenheter kring pedagogiska konsekvenser.

Medverkande

Elisabet Olgemar, Pia Dahl, Eva Fyrgård

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare, speciallärare, specialpedagog, lärare, resurspersoner, arbetslag och elevhälsoteam som möter barn och elever med synnedsättning eller blindhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och elever med svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning i förskola och grundsärskola med inriktning träningsskola samt gymnasiesärskola, individuella programmet.

Att få kunskap kring pedagogiska konsekvenser av hur svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning påverkar lärandet.

Mål

Kursdeltagarna har kunskap om:

  • svår synnedsättning eller blindhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning och dess konsekvenser i det pedagogiska arbetet
  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning, Övriga funktionsnedsättningar

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva Fyrgård, eva.fyrgard@spsm.se, 010-473 52 84
Pia Dahl, pia.dahl@spsm.se, 010-473 52 43

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår