Tillbaka
Om dövblindhet
- Aktivitets ID:
- 183063
- Tid:
- 4 februari - 29 mars 2019
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2019-01-11
- Platser kvar:
- 21
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Kursen är på basnivå och behandlar skillnaden medfödd och förvärvad dövblindhet. Vilka är de pedagogiska konsekvenserna av att ha en kombinerad syn- och hörselnedsättning och hur samspelar de olika sinnena. Hur skapas en tillgänglig lärmiljö. Kursen innehåller teorier och föreläsningar.
Kursen består av fyra moment på följande områden:
- Introduktion
- Dövblindhet
- Sinnenas samspel
- Tillgänglig lärmiljö, förutsättning för kommunikation
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna.
Se mer information under Övrigt.
Ledare
Jenny Näslund, Lena Asklund
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till förskollärare, lärare, specialpedagoger, speciallärare, förskolechef och rektor, som möter en person med dövblindhet. Du kan också tillhöra barn- och elevhälsa.
Barnskötare, elevassistent eller annan resursperson är välkommen tillsammans med pedagogiskt ansvarig för utbildningen.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du kännedom, förståelse och medvetenhet om hur du kan skapa en tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med dövblindhet. Kursen behandlar också skillnaden mellan medfödd och förvärvad dövblindhet samt de pedagogiska konsekvenserna av en kombinerad syn- och hörselnedsättning.
Mål
Efter kursen har du som deltagare kännedom om:
- Specialpedagogiska skolmyndigheten och Resurscenter dövblinds stöd.
- dövblindhet, historik och pedagogiska konsekvenser.
- sinnenas samspel och omgivningens betydelse.
- skillnaden mellan medfödd och förvärvad dövblindhet.
- tillgänglig lärmiljö, förutsättningar för kommunikation.
Funktionsnedsättning
Dövblindhet, Döv – hörselnedsättning, Synnedsättning
Övrigt
Obligatorisk kurslitteratur:
Rödbroe, I. & Janssen, M. (2008). Kommunikation och medfödd dövblindhet I. Finspång: Mo Gård Förlag
Artikelnummer: MOG0101
Göransson, L. & Engh, H. (2016). Dövblindhet i ett livsperpektiv. Finspång: Mo Gård Förlag.
Artikelnummer: MOG0142
Beställ på Mogård förlag
När du anmält dig till kursen bör du beställa kurslitteratur så snart som möjligt.