Beskrivning
Kursen bygger på kollegialt lärande mellan yrkesverksamma förstelärare i grundsärskola och gymnasiesärskola. Kursen tar upp dagsaktuella förändringar inom grundsärskola och gymnasiesärskola såsom digitalisering, uppdelning av centralt innehåll i kursplanen, betyg och bedömning samt pedagogiska planeringar.
Idén om kollegialt lärande bygger på dialog mellan yrkesverksamma förstelärare i grundsärskola och gymnasiesärskola och bidrar till utveckling av den egna praktiken genom att förstelärarna kan använda de utökade kunskaperna i den egna undervisningen, eller för att utveckla skolans praktik.
Kollegialt lärande är en sammanfattande term för olika former av professionsutveckling där kollegor genom strukturerat samarbete utvecklas. Läs mer på Skolverkets hemsida
Litteraturlista:
Hirsh, Åsa (2017). Formativ undervisning
Skolverket (2016). Kollegialt lärande
Timperley, Helen (2013). Det professionella lärandets inneboende kraft
Östlund, Daniel (2017). Nio förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola - Resultat från en forskningscirkel
Mål
Efter kursen har du som deltagare fördjupade kunskaper om:
- Aktuell forskning
- Kollegialt lärande
- Tillgänglig lärmiljö
- Styrdokument och barnrättsperspektivet
- Pedagogiska planeringar utifrån beprövad erfarenhet i ett kollegialt sammanhang