Tillbaka
Stöd till barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet
- Aktivitets ID:
- 191692
- Tid:
- 3 april 2019, kl 13:00 - 16:00
- Plats:
- Jönköping, Länssjukhuset Ryhov, Aula i huvudbyggnaden på entréplan, målpunkt R
- Typ av aktivitet:
- Tematräff
- Målgrupp:
- Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2019-03-25
- Platser kvar:
- 16
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Under tematräffen får du inblick i vilka som ingår i målgruppen dövblinda och vad den dubbla funktionsnedsättningen innebär för barn och elever. Hur utvecklar barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet samspel och kommunikation? Hur kan du som yrkesverksam skapa ökad delaktighet och tillgänglighet i lärmiljön? Hur utformar du stöd och extra anpassningar på bästa sätt? Tematräffen tar utgångspunkt i barnens och elevernas vardag och föreläsningar varvas med exempel och filmer.
Innehåll:
- Om Specialpedagogiska skolmyndigheten.
- Vilka tillhör gruppen med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet?
- Orsaker till kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
- Pedagogiska och sociala konsekvenser av kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
- Specifika insatser för personer med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
- Taktil språklighet – vad är det?
- Sammanfattning kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet och hur vi går vidare.
Föreläsare:
Berit Rönnåsen och Jenny Näslund, specialpedagoger och rådgivare på Resurscenter Dövblind, Specialpedagogiska skolmyndigheten
Tematräffen sker i samarbete med Karolina Glifford, enhetschef på hörselhabiliteringen och tolkcentralen, Cecilia Ahlström, specialpedagog på barn – och elevhälsoenheten i Jönköping, Charlotta Sjölander och Marie Wicksell, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Medverkande
Charlotta Korento, Jenny Näslund, Marie Wicksell, Berit Rönnåsen
Målgruppsbeskrivning
Kommunal- och landstingsanställda, samt personal i fristående verksamheter som i sitt arbete möter personer med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet. Personal som i sitt arbete möter barn och elever med dövblindhet.
Syfte
Som deltagare får du kunskap om vad kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet är. Vad det innebär för barns, elevers utveckling och lärande i förskola och skola. Du får också kunskap om hur du kan ge stöd och extra anpassningar till barn, elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
Mål
Efter avslutad tematräff har du som deltagare kännedom om:
- hur kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet upptäcks hos barn och elever
- pedagogiska och sociala konsekvenser av kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet
- vad den dubbla funktionsnedsättningen innebär vid utformningen av extra anpassningar och särskilt stöd
- vad Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder i form av kompetensutveckling och utbildning till dig som i ditt yrke kommer i kontakt med barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
Funktionsnedsättning
Dövblindhet, Döv – hörselnedsättning, Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning