Fortbildning
Tillbaka

Stöd till barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet

Aktivitets ID:
191692
Tid:
3 april 2019, kl 13:00 - 16:00
Plats:
Jönköping, Länssjukhuset Ryhov, Aula i huvudbyggnaden på entréplan, målpunkt R
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2019-03-25
Platser kvar:
16
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Under tematräffen får du inblick i vilka som ingår i målgruppen dövblinda och vad den dubbla funktionsnedsättningen innebär för barn och elever. Hur utvecklar barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet samspel och kommunikation? Hur kan du som yrkesverksam skapa ökad delaktighet och tillgänglighet i lärmiljön? Hur utformar du stöd och extra anpassningar på bästa sätt? Tematräffen tar utgångspunkt i barnens och elevernas vardag och föreläsningar varvas med exempel och filmer.

Innehåll:

  • Om Specialpedagogiska skolmyndigheten.
  • Vilka tillhör gruppen med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet?
  • Orsaker till kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
  • Pedagogiska och sociala konsekvenser av kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
  • Specifika insatser för personer med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.
  • Taktil språklighet – vad är det?
  • Sammanfattning kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet och hur vi går vidare.

Föreläsare:

Berit Rönnåsen och Jenny Näslund, specialpedagoger och rådgivare på Resurscenter Dövblind, Specialpedagogiska skolmyndigheten

Tematräffen sker i samarbete med Karolina Glifford, enhetschef på hörselhabiliteringen och tolkcentralen, Cecilia Ahlström, specialpedagog på barn – och elevhälsoenheten i Jönköping, Charlotta Sjölander och Marie Wicksell, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Medverkande

Charlotta Korento, Jenny Näslund, Marie Wicksell, Berit Rönnåsen

Målgruppsbeskrivning

Kommunal- och landstingsanställda, samt personal i fristående verksamheter som i sitt arbete möter personer med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet. Personal som i sitt arbete möter barn och elever med dövblindhet.

Syfte

Som deltagare får du kunskap om vad kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet är. Vad det innebär för barns, elevers utveckling och lärande i förskola och skola. Du får också kunskap om hur du kan ge stöd och extra anpassningar till barn, elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.

Mål

Efter avslutad tematräff har du som deltagare kännedom om:

  • hur kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet upptäcks hos barn och elever
  • pedagogiska och sociala konsekvenser av kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet
  • vad den dubbla funktionsnedsättningen innebär vid utformningen av extra anpassningar och särskilt stöd
  • vad Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder i form av kompetensutveckling och utbildning till dig som i ditt yrke kommer i kontakt med barn och elever med kombinerad syn-och hörselnedsättning, dövblindhet.

Funktionsnedsättning

Dövblindhet, Döv – hörselnedsättning, Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Jenny Näslund, jenny.naslund@spsm.se, 010-473 51 98
Berit Rönnåsen, berit.ronnasen@spsm.se, 010-473 51 91

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår