Tillbaka
Utvecklingsstörning, utvecklingsmöjligheter
- Aktivitets ID:
- 202418
- Tid:
- 26 augusti - 9 december 2019
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2019-06-19
- Platser kvar:
- 9
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Den nätbaserade kursen innehåller både teori och erfarenhetsutbyte och ger grundläggande kunskaper om:
- Utvecklingsstörning, sett ur olika perspektiv
- Om lärande
- Styrdokument
- Kunskapsbedömning
- Tillgänglig lärmiljö
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna.
Se mer information under Övrigt.
Ledare
Sofia Trapp, Jenny Almkvist, Gertrud Holmberg
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till dig som arbetar som förskollärare, lärare, specialpedagog, speciallärare eller personal inom elevhälsa i förskola, grundskola med integrerade elever, grundsärskola, gymnasiesärskola eller särskild utbildning för vuxna, och som i ditt arbete undervisar barn, elever eller vuxenstuderande med utvecklingsstörning, intellektuell funktionsnedsättning (IF).
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du kunskap om utvecklingsstörning, IF, sett ur olika perspektiv, om lärande, styrdokument, kunskapsbedömning samt hur du kan arbeta för att skapa en god och tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med utvecklingsstörning, IF.
Mål
Efter kursen har du som deltagare grundläggande kunskaper och förståelse om:
- Utvecklingstörning, sett ur olika perspektiv
- Om lärande
- Styrdokument
- Kunskapsbedömning
- Tillgänglig lärmiljö
Funktionsnedsättning
Intellektuell funktionsnedsättning
Övrigt
Förutsättningar för att erhålla kursintyg är att:
- aktivt reflektera och diskutera filmer och artiklar samt givna frågeställningar på kursforum inom fastställd tid
- lämna in loggbok efter varje delmoment
- besvara kursutvärderingen