Tillbaka
Att möta elev med blindhet i årskurs 7-9 och gymnasiet, teoretiska ämnen steg 2
- Aktivitets ID:
- 206895
- Tid:
- 19 september 2019, kl 08:30 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Lärare
- Sista anmälningsdag:
- 2019-08-20
- Platser kvar:
- 4
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du, under en heldag ges möjlighet till fördjupande kunskaper om konsekvenserna av blindhet i olika undervisningssituationer. Kursdagen kommer genom teoretiskt och praktiskt arbete fokusera på följande delar:
- Lärverktyg, studieteknik och anpassningar av dokument
- Pedagogiska konsekvenser, metodik och anpassningar av undervisningen i teoretiska ämnen
- Betyg och bedömning
Information om utbildningspaketet
Utbildningspaketet består av två eller tre steg beroende på om du undervisar i årskurs 7-9 eller på gymnasiet.
För personal i årskurs 7-9 är denna kurs steg 2 av 3. Steg 3 är en kurs som sker på elevens hemskola och är utformad efter deltagarnas egna pedagogiska arbete. Information om, samt anmälningsförfarande till den kommande steg 3-kursen kommer att ges under kursen.
För tillfället pågår en översyn av myndighetens kurser och det är därför oklart om Steg 3-kursen kommer att genomföras på samma sätt som tidigare.
För personal i gymnasieskolan är denna kurs steg 2 av 2. Vid behov av ytterligare kompetensutveckling efter steg 2 finns möjlighet att ansöka om specialpedagogiskt stöd på SPSM:s webbsida.
Medverkande
Anders Fridell, Anders Nilsson, Björn Nyqvist, Ulrika Johansson Staffans, Gabriella Westerberg, Anders Sennerö, Carina Söderberg, Ann-Charlotte Larsson, Ulrika Vanhoenacker
Målgruppsbeskrivning
Lärare och lärare tillsammans med resursperson som arbetar i teoretiska ämnen med elev, i grundskolans årskurs 7-9 eller i gymnasieskolan, och som har punktskrift som läsmedium.
Förkunskaper
genomfört kursen "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"
Syfte
Öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö
Mål
Deltagaren har fördjupad kunskap om hur undervisning och material kan anpassas för att göra lärsituationen inkluderande och tillgänglig
Funktionsnedsättning
Synnedsättning