Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i praktiskt-estetiska ämnen, steg 2

Aktivitets ID:
206933
Tid:
26 september 2019, kl 08:30 - 15:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
19 november 2019, kl 09:00 - 16:00
Tid:
20 november 2019, kl 08:30 - 16:00
Tid:
21 november 2019, kl 08:30 - 15:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2019-08-27
Platser kvar:
9
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Denna kurs är en del av ett utbildningspaket där varje kurssteg anmäls separat. Förkunskapskrav för denna kurs är "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

Detta kurssteg är uppdelat på två tillfällen, en dag i september och 3 dagar i november 2019 med arbetsuppgift mellan kurstillfällena.

I kursen läggs betoningen på upplevelseövningar med ögonbindel för att få en förståelse för bortfallet av synsinnet.

Pedagogik och ämnesdidaktik tas upp utifrån respektive ämne, vidare läggs betoning på erfarenhetsutbyte.

Under kursens första del presenteras en arbetsuppgift som kursdeltagarna kommer att arbeta med mellan de båda kurstillfällena.

Vidare läggs betoningen på erfarenhetsutbyte, samtal, pedagogiska och didaktiska frågeställningar.

Kursbevis erhålls efter genomförd kurs.

Observera att vi inte vid detta tillfälle har ämnet musik representerat.

Medverkande

Anders Fridell, Carina Söderberg, Anders Nilsson, Anneli Embe, Ulrika Johansson Staffans, Lisen Lehman, Annika Risberg

Målgruppsbeskrivning

Lärare i grund-och/eller gymnasieskolan som undervisar punktskriftläsande elev i bild, idrott och hälsa, hem- och konsumentkunskap, textilslöjd samt trä-och metallslöjd.

Syfte

Att tillföra specialpedagogisk kompetens kring elever med blindhet med fokus på skolan.

Mål

Efter genomgången kurs skall du som lärare ha fått:

  • ämnesspecifik kunskap och metodik med betoning på kompenserade sinnen i textilslöjd, trä-och metallslöjd, bild, hem-och konsumentkunskap, idrott och hälsa
  • övergripande kunskap om blindhet och dess konsekvenser i undervisningssituationen
  • förståelse för omgivningsfaktorers betydelser för aktivitet, delaktighet, lärande och bedömning

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Annika Risberg, annika.risberg@spsm.se, 010-473 56 87
Ulrika Johansson Staffans, ulrika.johansson-staffans@spsm.se, 010-473 51 04

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår