Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i grund- och gymnasiesärskolan med inriktning mot teoretiska ämnen, steg 2

Aktivitets ID:
206986
Tid:
17 oktober 2019, kl 09:00 - 16:15
Tid:
18 oktober 2019, kl 09:00 - 15:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2019-09-10
Platser kvar:
6
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du under två heldagar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet som följer läroplan för grundsärskolan eller gymnasiesärskolan inriktning ämnen.

Kursdagarna kommer att innehålla

  • Information om konsekvenser av blindhet i kombination med andra funktionsnedsättningar
  • Samtal om förhållningssätt och bemötande
  • Dialog kring och praktiskt arbete med pedagogisk planering av den lärarledda undervisningen för en elev med blindhet
  • Kompetensutveckling kring studieteknik, lärverktyg och anpassade läromedel samt metodik som bygger på konkret och digitalt lärande
  • Punktskrift som läsmedium
  • Auditiv läsning
  • Föreläsning med dialog om betydelsen av kommunikation och socialt samspel med utgångspunkt i elevens funktionsnedsättningar
  • Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare
  • Information om att söka råd och stöd hos SPSM

Hålltider:

Dag ett         kl. 9.00-16.15

Dag två       kl. 9.00-15.00

Medverkande

Anders Fridell, Kim De Verdier, Anneli Embe, Ulrika Vanhoenacker, Mia-Maria Rundgren Kling, Maria Ellingsson, Hillevi Törmä, Ann-Charlotte Larsson, Anders Sennerö, Lisen Lehman

Målgruppsbeskrivning

För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundsärskolan och gymnasiesärskolan inriktning ämnen alternativt elev i grundskolan som följer läroplan för grundsärskolan inriktning ämnen.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet som följer läroplan för grundsärskolan och gymnasiesärskolan inriktning ämnen, med fokus på en inkluderande lärmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:

  • ha fördjupad kunskap kring konsekvenser av blindhet i kombination med andra funktionsnedsättningar
  • ha inblick i ansvarsfördelning samt pedagogisk planering av den lärarledda undervisningen för en elev med blindhet
  • ha förståelse för betydelsen av kommunikation och socialt samspel med utgångspunkt i elevens funktionsnedsättningar
  • ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på konkret och digitalt lärande med olika sinnen - punktskrift och auditiv läsning

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Lisen Lehman, lisen.lehman@spsm.se, 010-473 54 43
Anneli Embe, Anneli.Embe@spsm.se, 010-473 51 96

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår