Tillbaka
Digitalt lärande, matematik
- Aktivitets ID:
- 207314
- Tid:
- 4 november - 13 december 2019
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2019-10-07
- Platser kvar:
- 23
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
I utbildning kan digitala verktyg skapa en tillgänglig lärmiljö och vara avgörande för om en elev eller studerande får möjlighet att uppnå kunskapskraven. Den nätbaserade kursen är en verksamhetsinriktad, erfarenhetsbaserad och processfokuserad kurs med diskussioner och arbetsuppgifter. Det är en baskurs och bygger på självständigt arbete på kursens webbsida och i den egna verksamheten.
”Digitalt lärande, matematik” är en "prova på" kurs. Deltagarna ges möjlighet att själva prova att använda olika verktyg på dator och pekplatta. Kursens fokus är dator och pekplatta som verktyg för elever där it kan tillföra andra möjligheter än traditionella läromedel.
Kursen består av tre moment på följande områden:
Kursen består av sex moment:
- Introduktion
- Pedagogik och tillgänglighet
- Styrdokument
- Matematik och elever i behov av särskilt stöd
- Matematik med stöd av digitala verktyg
- Matematik med stöd av iPad
- Matematik med stöd av dator
- Matematik och internet
- Strategier, implementering och kursavslut
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer, arbetsuppgifter och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.
Se mer information under Övrigt nedan.
Ledare
Jenny Holmström, Eva Rännar, Per Eriksson
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och skolledare.
Elevassistent eller annan resursperson är välkommen tillsammans med pedagogiskt ansvarig för utbildningen.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för de möjligheter digitala verktyg i lärandet kan erbjuda i matematikundervisningen för att skapa möjligheter till delaktighet, tillgänglighet och inkludering.
Mål
Efter kursen har du som deltagare
- förståelse för pedagogikens betydelse i matematikundervisningen
- provat att använda digitala verktyg i matematikundervisningen
- reflekterat över olika sätt att tillgängliggöra ämnet matematik
- reflekterat om internets möjligheter i matematikundervisningen
Övrigt
Kursen kan ses som en instegskurs, för att arbeta med it-baserade lärverktyg. Den pågår under 6 veckor och som kursdeltagare kan du behöva lägga 5 timmar per vecka.
God vana att använda digitala verktyg krävs för ett behagligt arbetstempo.
Ett nära samarbete med digitala under kursens gång kan underlätta för dig som känner dig osäker.
Viktiga förberedelser inför kursen
För att fullt ut delta i kursen behöver du kunna installera program som ibland hämtas hem från internet. Om du inte har behörighet att installera program eller appar på det digitala enhet som ska användas i kursen, behöver du samverka med behörig it-administratör på din arbetsplats.
I kursens avsnitt kan ett flertal program, appar och filer laddas ner och installeras för att närmare undersökas. Kursdeltagaren står för eventuella kostnader. För att på ett smidigt och enkelt sätt kunna göra detta kan du behöva stöd av en it-ansvarig nära dig. Avtala tid för hjälp med installation av de programvaror eller appar som behövs innan det är ”för sent”.
Tänk på:
- Det kan ta tid att ta hem programvaror från Internet.
- Ta reda på om du själv har behörighet att installera program eller appar. Om inte, avtala tid med tekniskt ansvarig redan innan kursen startar.