Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursen består av två dagar med en mellanliggande arbetsuppgift där syftet är att pröva ny kunskap i den egna verksamheten. Innehållet består av föreläsningar, praktiska övningar och erfarenhetsutbyte och har nära anknytning till deltagarnas pedagogiska arbete.
Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser fokuserar på pedagogiska konsekvenser för elevers lärande, pedagogers arbete och skolan som organisation. Deltagarna bidrar med sina yrkeserfarenheter och vi ser gärna att 2-3 personer från samma verksamhet anmäler sig till samma kurs.
För dig som möter barn, elever och vuxenstuderande som läser eller kommer läsa punktskrift hänvisar vi till kurser på vår webbsida.
Marianne Thegeby Truedsson, Inger Axelzon, Niclas Ljungberg
Förskollärare, Fritidspedagog, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal.
Barnskötare eller elevassistent är välkommen tillsammans med pedagogiskt ansvarig personal för utbildningen
Kursens syfte är att ge deltagare grundläggande kunskaper och förståelse för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med synnedsättning.
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare ha:
- Grundläggande kunskap om pedagogiska konsekvenser av synnedsättning i olika grad.
- Förståelse för omgivningens betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll: Niclas Ljungberg, niclas.ljungberg@spsm.se, 0104735044 Inger Axelzon, inger.axelzon@spsm.se, 010- 473 53 27 Marianne Thegeby Truedsson, marianne.thegeby-truedsson@spsm.se, 010 4735561
Supportärenden: Kontakt med support
Till toppen