Tillbaka
Att undervisa elever som har en språkstörning - baskurs
- Aktivitets ID:
- 208070
- Tid:
- 12 september 2019, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Jönköping, Hotel Savoy
- Tid:
- 3 oktober 2019, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Jönköping, Hotel Savoy
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
-
- Sista anmälningsdag:
- 2019-08-12
- Platser kvar:
- 5
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Kursen kommer i huvudsak handla om vilka stödinsatser i form av extra anpassningar som behövs för att elever med språkstörning ska beredas möjligheter att nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
-Teman som ingår är:
-Typisk språkutveckling
-Vad är språkstörning
-Samvariation
-Pedagogisk kartläggning
-Ledning och stimulans
-It i lärandet
-Erfarenhetsutbyte – kollegialt lärande utifrån given arbetsuppgift dag 1
-Extra anpassningar och särskilt stöd
-Bedömning och betyg
-Undantagsbestämmelsen
Kursen pågår 4-6 veckor med två fysiska tillfällen och däremellan en arbetsuppgift som redovisas vid tillfälle två.
Förutom kurstillfällena förväntas du avsätta 3 timmar per vecka för kursarbetet.
Då arbetsformen är processinriktad ser vi gärna att två till tre personer från samma verksamhet deltar.
Stor vikt läggs vid erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.
Allt material hämtar du som kursdeltagare själv på www.spsm.se.
Medverkande
Annika Olsson, Monica Lindberg
Målgruppsbeskrivning
Undervisande lärare tillsammans med specialpedagog/speciallärare verksamma från förskoleklass till årskurs 9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Som deltagare får du grundläggande kunskap om språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för lärandet.
Mål
Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om
- pedagogiska konsekvenser av språkstörning
- att uppmärksamma och analysera behov hos elever med språkstörning
- att anpassa och ge adekvat stöd i undervisningen, från planering till bedömning.
Funktionsnedsättning
Tal språk och kommunikation