Tillbaka
Att möta barn, elever och vuxenstuderande med hörselnedsättning, baskurs
- Aktivitets ID:
- 208088
- Tid:
- 8 oktober 2019, kl 09:00 - 16:30
- Plats:
- Jönköping, Qulturum, Länssjukhuset Ryhov
- Tid:
- 5 november 2019, kl 09:00 - 16:30
- Plats:
- Jönköping, Qulturum, Länssjukhuset Ryhov
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
-
- Sista anmälningsdag:
- 2019-09-08
- Platser kvar:
- 8
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Som deltagare får du möjlighet att ta till dig grundläggande kunskaper, förståelse och medvetenhet om hur man skapar en tillgänglig utbildning för barn, elever och vuxenstuderande med hörselnedsättning.
Kursen genomförs i samverkan med hörselhabiliteringen i Region Jönköpings län, samt kommunala specialpedagoger med inriktning hörsel.
Kursdeltagarna bidrar med erfarenheter från sina verksamheter i gruppdiskussioner. Arbetsuppgift mellan kurstillfällena ingår, tidsåtgången för uppgifterna kan beräknas till cirka en arbetsdag.
Kursen innehåller följande moment:
- Information om SPSM, hörselverksamheten och Vänerskolan.
- Tillgänglig utbildning ur fysiska, pedagogiska och sociala perspektiv
- Om örats anatomi, hörsel och hörselnedsättningar
- Prova på-stationer
- Språkutveckling vid hörselnedsättning
- Psykosociala aspekter av hörselnedsättning
- Gruppsamtal
Medverkande
Magdalena Borg, Carina Albertsson
Målgruppsbeskrivning
Personal inom elevhälsa, pedagoger inom förskola, fritidshem, grundskola, grundsärskola, grundsärskola med inriktning träningsskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola och vuxenutbildning.
Syfte
Som deltagare får du grundläggande kunskaper och förståelse för att skapa en tillgänglig utbildning för barn, elever och vuxenstuderande med hörselnedsättning.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare ha:
- Grundläggande kunskaper om hörselnedsättningens pedagogiska konsekvenser.
- Förståelse för omgivningens betydelse för delaktighet och lärande.
- Kännedom om strategier för att utforma en tillgänglig utbildning utifrån ett pedagogiskt, socialt och fysiskt perspektiv.
- Kännedom om samhällets stöd.
- Kännedom om styrdokument, barnrättsperspektivet och jämställdhet.
Funktionsnedsättning
Döv – hörselnedsättning