Fortbildning
Tillbaka

Två kursplaner i samma klassrum - grundläggande tematräff kring integrerade grundsärskoleelever i grundskolan

Aktivitets ID:
208317
Tid:
5 september 2019, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Skolhuvudman, Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2019-08-22
Platser kvar:
1
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen kommer att ge dig ökade kunskaper kring hur pedagogiska planeringar kan vara ett stöd i att skapa tillgängliga lärmiljöer för integrerade grundsärskoleelever i grundskolan.

  • Genomgång av intellektuell funktionsnedsättning och dess pedagogiska konsekvenser
  • Mottagande i grundsärskolan
  • Grundsärskolans läroplan
  • Pedagogiska planeringar 

 

Litteraturlista:

Läroplan för grundsärskolan

Bedömningsportalen Skolverket

Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar Skolporten

Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande

Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande

Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan

 

 

 

 

 

Medverkande

Eva-Lisa Andersson, Therese Lindahl

Målgruppsbeskrivning

Speciallärare, lärare och praktisk estetiska lärare i grundskola som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Rektor är även välkommen.     

Syfte

Syftet med kursen är att du och ditt arbetslag får grundläggande kunskap i att arbeta i två kursplaner i samma klassrum, pedagogiska planeringar, anpassningar för att skapa en tillgänglig lärmiljö, intellektuell funktionsnedsättning samt mottagande i grundsärskola.

Mål

Efter avslutad kurs har du som deltagare fått grundläggande kunskap om:

  • Intellektuell funktionsnedsättning
  • Mottagande i grundsärskolan
  • Pedagogiska planeringar
  • Grundsärskolans läroplan

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 010-473 54 50
Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 010-473 54 26

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår