Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursen innehåller en presentation av blissystemets bakgrund, dess symboler och uppbyggnad.
Vi diskuterar metodik, bemötande, förhållningssätt och tillgänglighet. Vi delar idéer och erfarenheter kring undervisning och vardagssituationer för personer som använder bliss. Vi diskuterar också hur man kan kartlägga kommunikationen.
Föreläsningar varvas med diskussioner, film och praktiska övningar.
Kursen omfattar 3 kursdagar. För mer information om bliss se SPSMs sida om bliss.
Sofia Trapp, Marita Andersson
Pedagogisk personal samt övriga som möter barn, elever och vuxna som använder eller kommer att använda bliss för att kommunicera. Elevassistent och resursperson är välkommen tillsammans med pedagogisk personal.
Som deltagare får du grundläggande kunskaper om kommunikation med bliss och om omgivningens betydelse för en kommunikativ och tillgänglig lärmiljö. Du får också förståelse och insikt i allas rätt till kommunikation när bliss är eller kan bli ett alternativt och kompletterande kommunikationssätt, AKK.
Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskaper om blissystemets historia, uppbyggnad och grammatik samt färdigheter i kommunikation med bliss. Du har fått kunskaper i att vara modell och samtalspartner. Du har också förståelse för att tillgodose blissanvändarens behov av samspel, kommunikation och språklig utveckling.
Intellektuell funktionsnedsättning, Rörelsehinder, Tal språk och kommunikation
Upplysningar om innehåll: Sofia Trapp, sofia.trapp@spsm.se, 010-473 58 15 Marita Andersson, marita.andersson@spsm.se, 010-473 52 37
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen