Tillbaka
Att möta elever med språkstörning - baskurs
- Aktivitets ID:
- 208503
- Tid:
- 17 september 2019, kl 09:30 - 16:00
- Plats:
- Härnösand, SPSM, Braillesalen, Nybrogatan 14 C, 871 31 Härnösand
- Tid:
- 17 oktober 2019, kl 09:30 - 16:00
- Plats:
- Härnösand, SPSM, Braillesalen, Nybrogatan 14 C, 871 31 Härnösand
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2019-08-27
- Platser kvar:
- 7
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Kursen kommer i huvudsak handla om vilka stödinsatser i form av extra anpassningar som behövs för att elever med språkstörning ska beredas möjligheter att nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
Teman som ingår är:
Typisk språkutveckling
Vad är språkstörning
Samvariation
Pedagogisk kartläggning
Ledning och stimulans
It i lärandet
Extra anpassningar och särskilt stöd
Bedömning och betyg
Undantagsbestämmelsen
Erfarenhetsutbyte - kollegialt lärande, utifrån given arbetsuppgift dag 1
Kursen pågår 4-6 veckor med två fysiska tillfällen och däremellan en arbetsuppgift som redovisas vid tillfälle två.
Förutom kurstillfällena förväntas du avsätta ca 3 timmar per vecka för kursarbetet.
Då arbetsformen är processinriktad ser vi gärna att två till tre personer från samma verksamhet deltar.
Stor vikt läggs vid erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.
Medverkande
Mats Vikberg, Ulrika Näsholm, Jenny Holmström, Eva Silverplats, Monica Johansson Persson
Målgruppsbeskrivning
Lärare, specialpedagog och speciallärare.
Syfte
Som deltagare får du grundläggande kunskaper om språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för lärandet.
Mål
Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om
- pedagogiska konsekvenser av språkstörning
- att uppmärksamma och analysera behov hos elever med språkstörning
- att anpassa och ge adekvat stöd i undervisningen, från planering till bedömning.
Funktionsnedsättning
Tal språk och kommunikation