Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Temadagen innehåller föreläsningar varvat med erfarenhetsutbyte och dialog.
Rådgivare från SPSM gör en sammanfattande inledning av vad vi i nuläget vet om bakgrund och orsaker till frånvaro. Vilka är riskfaktorerna? Och vad har visat sig vara framgångsfaktorer i det åtgärdande, förebyggande och främjande arbetet?
Gästföreläsare delger erfarenheter och lärande exempel på hur skolan kan kan arbeta med att främja närvaro samt förebyggande och åtgärda frånvaro.
Deltagarna får utifrån givna frågeställningar diskutera relevanta frågeställningar som exempelvis, hur arbetar ni systematiskt med att hantera frånvaro och främja närvaro på på er skola?
Pia Rehn Bergander, Helene Fägerblad
Huvudman, rektor, elevhälsa och lärare som behöver samverka för att på ett systematiskt och relationellt sätt främja närvaro och få elever med problematisk frånvaro tillbaka till skolan.
Deltagaren får ta del av beprövad erfarenhet och lärande exempel på hur skolan kan arbeta med att främja närvaro på ett systematiskt och relationellt sätt, samt hur man kan arbeta med att få tillbaka elever med lång skolfrånvaro. Det ges möjlighet till dialog och erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare, rådgivare och gästföreläsare.
Att skapa dialog kring och ge exempel på hur skolan kan arbeta systematiskt och relationellt med att främja närvaro.
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Upplysningar om innehåll: Helene Fägerblad, helene.fagerblad@spsm.se, 0705595271 Pia Rehn Bergander, pia.rehn@spsm.se, 0104735309
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen