Beskrivning
Tematräffen kommer att ge dig ökade kunskaper kring hur pedagogiska planeringar kan vara ett stöd i att skapa tillgängliga lärmiljöer för integrerade grundsärskoleelever i grundskolan. Tematräffen innehåller föreläsningar, film och erfarenhetsutbyte.
-Du som deltagare får kunskaper i arbetet med kursplanerna för integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan.
-Du får verktyg att arbeta formativt genom pedagogiska planeringar samt att värdera tillgängligheten och anpassa lärmiljön.
-Tillgänglig lärmiljö och undervisning
-Pedagogisk planering
Litteraturlista:
Läroplan för grundsärskola 2011, Skolverket
Läroplan för grundskolan 2011, Skolverket
Bedömningsportalen Skolverket
Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar Skolporten
Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande.
Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande
Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan
Delaktighet-ett arbetssätt i skolan, SPSM
Tillgänglig lärmiljö - värderingsverktyg för tillgänglig utbildning, SPSM
Målgruppsbeskrivning
Speciallärare, lärare och praktisk estetiska lärare i grundskola som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Rektor är även välkommen.
Syfte
En fördjupad tematräff om arbetet med att integrera grundsärskolelever i grundskolan - två kursplaner i samma klassrum där arbetslaget/ läraren kommer att få ytterligare kunskaper kring integrerade elevers lärande och sin egen process i undervisningen för att skapa tillgängliga lärmiljöer för alla elever. Stor vikt kommer att läggas på arbetet med skolformernas kursplaner och att skapa pedagogiska planeringar samt erfarenhetsutbyte.
Mål
Efter avslutad kurs har du som kursdeltagare fått:
- ökade kunskaper och verktyg i det pedagogiska arbetet med integrerade elever
- ökade kunskaper kring skolformernas kursplaner och verktyg för att arbeta med pedagogiska planeringar
- tillgängliga lärmiljöer och undervisning