Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i förskoleklass, steg 3 och 4 av 4

Aktivitets ID:
210391
Tid:
12 november 2019, kl 13:00 - 16:30
Tid:
13 november 2019, kl 08:30 - 16:30
Tid:
14 november 2019, kl 08:30 - 15:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2019-10-18
Platser kvar:
6
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du, under två och en halv dag med teoretiska och praktiska pass, får fördjupade kunskaper om hur undervisningen kan anpassas för din elev.

Innehållet i kursen omfattar:

Omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande.

Planering av undervisning i läs- och skrivteknik med punktskrift

Den punktskriftsanpassade datorns betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande i undervisningen

Tillgänglig undervisning genom anpassade läromedel, laborativt material samt andra lärverktyg

Särskilt utrymme kommer att finnas för att möta skolornas egna utmaningar samt tid för erfarenhetsutbyte.

 

Medverkande

Johanna Lindblad, Agneta Westman, Anders Fridell, Liselott Ljunggren, Lena Lindbom, Hillevi Törmä

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare och lärare, som arbetar med elev i förskoleklass som har punktskrift som läsmedium.

Fritidspedagog, Specialpedagog, Speciallärare och Rektor kan delta.

Resursperson utan pedagogisk utbildning deltar tillsammans med ansvarig förskollärare/lärare.

Förkunskaper

Förkunskapskrav för denna kurs är: "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1" samt "Att möta elev med blindhet i förskoleklass, steg 2".

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet i en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare ha kunskap om:

  • omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande.
  • planering av undervisningen i läs- och skrivteknik med punktskrift
  • den punktskriftsanpassade datorns betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande i undervisningen
  • tillgänglig undervisning genom anpassade läromedel, laborativt material samt andra lärverktyg

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Lena Lindbom, lena.lindbom@spsm.se, 010-473 51 24

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår