Tillbaka
Att möta elev med blindhet i förskoleklass, steg 3 och 4 av 4
- Aktivitets ID:
- 210391
- Tid:
- 12 november 2019, kl 13:00 - 16:30
- Tid:
- 13 november 2019, kl 08:30 - 16:30
- Tid:
- 14 november 2019, kl 08:30 - 15:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2019-10-18
- Platser kvar:
- 6
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du, under två och en halv dag med teoretiska och praktiska pass, får fördjupade kunskaper om hur undervisningen kan anpassas för din elev.
Innehållet i kursen omfattar:
Omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande.
Planering av undervisning i läs- och skrivteknik med punktskrift
Den punktskriftsanpassade datorns betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande i undervisningen
Tillgänglig undervisning genom anpassade läromedel, laborativt material samt andra lärverktyg
Särskilt utrymme kommer att finnas för att möta skolornas egna utmaningar samt tid för erfarenhetsutbyte.
Medverkande
Johanna Lindblad, Agneta Westman, Anders Fridell, Liselott Ljunggren, Lena Lindbom, Hillevi Törmä
Målgruppsbeskrivning
Förskollärare och lärare, som arbetar med elev i förskoleklass som har punktskrift som läsmedium.
Fritidspedagog, Specialpedagog, Speciallärare och Rektor kan delta.
Resursperson utan pedagogisk utbildning deltar tillsammans med ansvarig förskollärare/lärare.
Förkunskaper
Förkunskapskrav för denna kurs är: "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1" samt "Att möta elev med blindhet i förskoleklass, steg 2".
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet i en inkluderande skolmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare ha kunskap om:
- omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande.
- planering av undervisningen i läs- och skrivteknik med punktskrift
- den punktskriftsanpassade datorns betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande i undervisningen
- tillgänglig undervisning genom anpassade läromedel, laborativt material samt andra lärverktyg
Funktionsnedsättning
Synnedsättning