Fortbildning
Tillbaka

Frukostmöte med presentation av stödmaterialet Särskilt stöd till nyanlända elever

Aktivitets ID:
211006
Tid:
7 november 2019, kl 08:00 - 09:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Skolhuvudman, Rektor, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2019-10-10
Platser kvar:
32
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Hur kan skolan organisera förutsättningar för tillgängliga lärmiljöer?

Vad kan skolan behöva göra och tänka på när en elev är nyanländ?

Hur skapar skolan förutsättningar för en god dialog med nyanländ vårdnadshavare när eleven kan vara i behov av särskilt stöd?

Tematräffens innehåll:

Frukost med mingel och erfarenhetsutbyte.

Presentation av teman i SPSM:s stödmaterial Särskilt stöd till nyanlända elever:

  • Ledning, stimulans och förebyggande arbete
  • Samarbete i utredningen
  • Flerspråkighet och funktionsnedsättningar: dyslexi, hörselnedsättning, språkstörning och synnedsättning
  • Samverkan med modersmålslärare och studiehandledare
  • Samverkan med tolk
  • Dialog med vårdnadshavare

Medverkande

Auli Skoglund Poussu, Denho Özmen

Målgruppsbeskrivning

Huvudmän, rektorer, specialpedagoger och barn- och elevhälsa

Syfte

Syftet med frukostmötet är att du som deltagare får ökad kunskap om vad skolan kan behöva göra och tänka på när en elev är nyanländ och kan vara i behov av särskilt stöd.

Mål

Deltagaren har kunskap om hur man kan använda stödmaterialet Särskilt stöd till nyanlända elever.

Funktionsnedsättning

Döv – hörselnedsättning, Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi, Synnedsättning, Tal språk och kommunikation, Övergripande, Övriga funktionsnedsättningar

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Denho Özmen, denho.ozmen@spsm.se, 0730711688
Auli Skoglund Poussu, auli.skoglund-poussu@spsm.se, 010-473 54 69

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår