Fortbildning
Tillbaka

Samverkan kring barn och ungdomar som placeras inom ramen för samhällsvård

Aktivitets ID:
222242
Tid:
2 mars - 5 april 2020
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2020-02-10
Platser kvar:
16
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Den nätbaserade kursen vänder sig till lärare, specialpedagog, speciallärare, skolledare och elevhälsa i skola, socialtjänst samt Statens institutionsstyrelse eller andra HVB hem.

Kursen innehåller information om roller, uppdrag och ansvar för placerade barn och ungdomar inom ramen för samhällsvård. Ett av momenten tar upp SAMS och SiSam, modeller för samverkan för att skapa en sammanhållen skolgång. Kursen har fokus på att visa på att eleverna finns i ett gemensamt system där varje professionell aktör är mer eller mindre verksam i olika faser.

Kursen består av fem moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Barn och ungdomar i samhällsvård och deras skolgång
  • Perspektiv på samverkan
  • SAMS och SiSam - modeller för samverkan
  • Rutiner för samverkan i din verksamhet

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.  

Ledare

Anne-Charlotte Johansson, Raderad Anställd, Åsa Lindström

Målgruppsbeskrivning

Lärare, specialpedagog, speciallärare, skolledare och elevhälsa i skola och socialtjänst samt SiS ungdomshem eller andra HVB-hem.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.

Som deltagare får du kunskaper för att skapa bättre förutsättningar för en obruten skolgång samt om medverkande aktörers roller, uppdrag och ansvar, utifrån kännedom om SAMS- och SiSam-modellen.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:

  • samverkande aktörers roller, uppdrag och ansvar för en obruten skolgång
  • de olika rollerna kopplat till ansvar och aktivitet före, under och efter en placering inom ramen för samhällsvård
  • SAMS- och SiSam-modellen

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Åsa Lindström, asa.lindstrom@spsm.se, 010-4735199

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

I studietid rekommenderar vi att deltagarna avsätter 2-4 timmar per vecka.