Fortbildning
Tillbaka

Att tillgängliggöra lärmiljön för barn i förskolan med synnedsättning (ej blindhet)

Aktivitets ID:
223448
Tid:
23 januari 2020, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Förskolechef, Förskollärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2020-01-07
Platser kvar:
19
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Tematräffen innehåller

  • Seendet och synen
  • Pedagogiska konsekvenser av synnedsättning
  • Anpassningar för en tillgänglig lärmiljö

Medverkande

Suzanne Pettersson, Eva Jansson, Åsa Larsson, Josephine Andersson

Målgruppsbeskrivning

Specialpedagog, förskolechef, förskollärare och arbetslag som möter barn med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet). För dig som möter barn som läser eller kommer att läsa punktskrift hänvisar vi till andra kurser på vår aktivitetsdatabas.

Syfte

Syftet är att du som deltagare ska få grundläggande kunskaper inom området lindrig, måttlig och svår synnedsättning. Du kommer även få ökad förståelse för omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande.

 

Mål

Målet med tematräffen är att deltagaren har fått ökad förståelse för de pedagogiska konsekvenserna av synnedsättning samt fått ökad kompetens i att anpassa lärmiljöer.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva Jansson, eva.jansson@spsm.se, 010- 473 51 01
Åsa Larsson, asa.larsson@spsm.se, 010-473 54 57

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår