Fortbildning
Tillbaka

INSTÄLLD! Barn och elev med svår synnedsättning eller blindhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning

Aktivitets ID:
223905
Tid:
25 mars 2020, kl 09:30 - 16:00
Plats:
Örebro, City Konferenscenter, Klostergatan 23, Örebro
Tid:
26 mars 2020, kl 08:30 - 15:00
Plats:
Örebro, City Konferenscenter, Klostergatan 23, Örebro
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2020-02-25
Platser kvar:
11
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen utgår från från barnrättsperspektivet och vi kopplar till skollag och läroplan.

 

Innehåll:

  • Genomgång av ögat, synen och cerebral synnedsättning (CVI)
  • Aspekter på hur synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning påverkar barnets och elevens utveckling och lärande
  • Kursen behandlar förhållningssätt och bemötande ur ett dialogiskt perspektiv
  • Aktivitet, delaktighet och omgivningsfaktorer
  • Samspel och kommunikation
  • Pedagogiska strategier och lärverktyg
  • Orientering och förflyttning

Kursens innehåller föreläsningar som varvas med filmade illustrationer och praktiska övningar.

Under kursen ges möjlighet att i grupper diskutera och dela erfarenheter kring pedagogiska konsekvenser.

Dag 1, 09.30-16.00

Dag 2, 08.30-15.00

 

Medverkande

Eva Fyrgård, Pia Dahl

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare, speciallärare, specialpedagog, lärare, resurspersoner, arbetslag och elevhälsoteam som möter barn och elever med synnedsättning eller blindhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och elever med svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning i förskola och grundsärskola med inriktning träningsskola samt gymnasiesärskola, individuella programmet.

Att få kunskap kring pedagogiska konsekvenser av hur svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning påverkar lärandet.

Mål

Kursdeltagarna har kunskap om:

  • svår synnedsättning eller blindhet i kombination med ytterligare funktionsnedsättning och dess konsekvenser i det pedagogiska arbetet
  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning, Övriga funktionsnedsättningar

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Pia Dahl, pia.dahl@spsm.se, 010-473 52 43
Eva Fyrgård, eva.fyrgard@spsm.se, 010-473 52 84

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår