Tillbaka
INSTÄLLD Att tillgängliggöra lärmiljön för elever med lindrig, måttlig och svår synnedsättning
- Aktivitets ID:
- 226843
- Tid:
- 5 mars 2020, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32B
- Tid:
- 19 mars 2020, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2020-02-05
- Platser kvar:
- 48
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Kursen tar upp ögat och synsystemet, orsaker till synnedsättning, olika synfunktioner, pedagogiska konsekvenser av synnedsättning och anpassningar av lärmiljön.
Anmälan förutsätter deltagande för båda kursdagarna. Kursen innehåller föreläsningar och erfarenhetsutbyte med en arbetsform som är processinriktad och verksamhetsanknuten.
Deltagaren genomför en arbetsuppgift som syftar till att ge underlag för att kunna genomföra anpassningar som ska öka elevens försättningar till lärande.
Medverkande
Suzanne Pettersson, Eva Jansson, Åsa Larsson, Josephine Andersson
Målgruppsbeskrivning
Specialpedagog,speciallärare, rektor, lärare och arbetslag som möter elever med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet).
För dig som möter elever i grund/gymnasiesärskolan med inriktning ämnesområden och/eller som möter elever som läser punktskrift hänvisar vi till andra kurser på vår webbplats.
Syfte
Öka förståelsen för de pedagogiska konsekvenserna av synnedsättning samt få ökad kompetens i att anpassa lärmiljöer.
Mål
Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om:
- Pedagogiska konsekvenser vid synnedsättning
- Uppmärksamma och analysera behov hos elever med synnedsättning
- Att anpassa och ge adekvat stöd i undervisningen, från planering till bedömning
- Ögat och synsystemet
Funktionsnedsättning
Synnedsättning