Fortbildning
Tillbaka

X INSTÄLLD NPF och språkstörning i gymnasieskolan

Aktivitets ID:
231669
Tid:
20 maj 2020, kl 13:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32B
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2020-04-27
Platser kvar:
17
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

En tematräff om samvariationen mellan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och språkstörning, där du som deltagare erbjuds en föreläsning och möjlighet att möta andra lärare för kollegialt utbyte. Vi kommer att fokusera på de likheter som finns mellan de båda funktionsnedsättningarna. Vi förmedlar också förslag på verktyg och anpassningar samt förståelse för de förberedelser som krävs i mötet med elever med NPF och språkstörning i gymnasieskolan.

Medverkande

Johanna Benfatto, Jenny-Anne Timåker

Målgruppsbeskrivning

Tematräffen vänder sig till dig som undervisar i gymnasiet och möter elever med NPF och språkstörning, och som vill öka din förståelse för de olika funktionsnedsättningarna.

Förkunskaper

Du har mött elever med NPF och språkstörning och har förståelse för komplexiteten.

Syfte

Syftet med tematräffen är att ge dig som deltagare ökad kunskap om funktionsnedsättningarna NPF och språkstörning, för att ge eleverna möjlighet till lärande och ökad måluppfyllelse.

Mål

Efter tematräffen har du som deltagare fått

- ökad förståelse om NPF och språkstörning

- kunskap om hur samvariationen kan se ut

- stöd i hur skolan kan anpassa och ge stöd i undervisningsprocessen, från planering till bedömning.

Funktionsnedsättning

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Tal språk och kommunikation

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Jenny-Anne Timåker, jenny-anne.timaker@spsm.se, 010-473 5005
Johanna Benfatto, johanna.benfatto@spsm.se, 076-8397082

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår