Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa elever med hörselnedsättning, fortsättningskurs

Aktivitets ID:
235958
Tid:
5 oktober - 4 december 2020
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2020-09-11
Platser kvar:
12
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen är en nätbaserad fortsättningskurs för dig som vill jobba vidare med hur er verksamhet kan skapa en tillgänglig utbildning för elever med hörselnedsättning. Innehåll och upplägg i samtliga moment utgår från specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell utifrån ett pedagogiskt, socialt och fysiskt perspektiv.

Du kommer under kursen förutom att ta del av kursinnehåll i texter, föreläsningar och filmer, jobba med uppgifter i den egna verksamheten. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt i kursforum.

Kursen består av 4 moment inom följande områden:

  • Att arbete med tillgänglig utbildning
  • Förutsättningar för lärande
  • Delaktighet
  • Pedagogisk differentiering

Ledare

Anna Lindqvist, Carina Albertsson

Målgruppsbeskrivning

Lärare, fritidspedagoger, speciallärare, specialpedagoger, hörselpedagoger och specialpedagoger med hörselansvar, verksamma inom grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.

Förkunskaper

En förutsättning för att genomföra kursen är att du har gått baskurs ”Att möta barn och elever med hörselnedsättning”, antingen som fysisk kurs eller som nätbaserad kurs.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.

Du som deltagare får fördjupade kunskaper om hur du skapar en tillgänglig utbildning för elever med hörselnedsättning utifrån ett pedagogiskt, socialt och fysiskt perspektiv.

Du får ta del av andra deltagares erfarenheter och bidrar med dina erfarenheter kring vad en tillgänglig utbildning för elever med hörselnedsättning kan innebära.

Mål

Efter kursen har du som deltagare fördjupad kunskap om:

  • omgivningens betydelse för delaktighet och lärande för elever med hörselnedsättning.
  • hur en tillgänglig utbildning kan skapas för elever med hörselnedsättning.
  • verktyg och metoder för att synliggöra, analysera och anpassa utbildning för elever med hörselnedsättning.

Funktionsnedsättning

Döv – hörselnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Anna Lindqvist, anna.lindqvist@spsm.se, 073-544 60 77 endast sms
Carina Albertsson, carina.albertsson@spsm.se, 010-473 53 44

Supportärenden:
Kontakt med support