Tillbaka
Att undervisa elever med hörselnedsättning, fortsättningskurs
- Aktivitets ID:
- 235958
- Tid:
- 5 oktober - 4 december 2020
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2020-09-11
- Platser kvar:
- 12
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Kursen är en nätbaserad fortsättningskurs för dig som vill jobba vidare med hur er verksamhet kan skapa en tillgänglig utbildning för elever med hörselnedsättning. Innehåll och upplägg i samtliga moment utgår från specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell utifrån ett pedagogiskt, socialt och fysiskt perspektiv.
Du kommer under kursen förutom att ta del av kursinnehåll i texter, föreläsningar och filmer, jobba med uppgifter i den egna verksamheten. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt i kursforum.
Kursen består av 4 moment inom följande områden:
- Att arbete med tillgänglig utbildning
- Förutsättningar för lärande
- Delaktighet
- Pedagogisk differentiering
Ledare
Anna Lindqvist, Carina Albertsson
Målgruppsbeskrivning
Lärare, fritidspedagoger, speciallärare, specialpedagoger, hörselpedagoger och specialpedagoger med hörselansvar, verksamma inom grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
Förkunskaper
En förutsättning för att genomföra kursen är att du har gått baskurs ”Att möta barn och elever med hörselnedsättning”, antingen som fysisk kurs eller som nätbaserad kurs.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Du som deltagare får fördjupade kunskaper om hur du skapar en tillgänglig utbildning för elever med hörselnedsättning utifrån ett pedagogiskt, socialt och fysiskt perspektiv.
Du får ta del av andra deltagares erfarenheter och bidrar med dina erfarenheter kring vad en tillgänglig utbildning för elever med hörselnedsättning kan innebära.
Mål
Efter kursen har du som deltagare fördjupad kunskap om:
- omgivningens betydelse för delaktighet och lärande för elever med hörselnedsättning.
- hur en tillgänglig utbildning kan skapas för elever med hörselnedsättning.
- verktyg och metoder för att synliggöra, analysera och anpassa utbildning för elever med hörselnedsättning.
Funktionsnedsättning
Döv – hörselnedsättning