Tillbaka
Att undervisa barn, elever och vuxenstuderande med synnedsättning
- Aktivitets ID:
- 236307
- Tid:
- 21 september - 16 november 2020
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2020-08-28
- Platser kvar:
- 11
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Innehåll och upplägg i den nätbaserade kursen avser att stödja kursdeltagarna i att utveckla sin verksamhets tillgänglighet genom att anpassa den pedagogiska, fysiska och sociala miljön för målgruppen. Innehållet har nära anknytning till deltagarnas pedagogiska arbete. En viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.
Kursen består av fyra moment på följande områden:
- Introduktion
- Synnedsättning
- Tillgänglighet och delaktighet i lärmiljön
- Observation av aktivitet och utforskande samtal
Kursmaterialet presenteras i form av inspelade föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Studierna beräknas ta ca 3-4 timmar per vecka. Inom varje moments tidsram väljer deltagarna själva när man går in och arbetar med materialet.
Kopplingen till den egna praktiken betonas genom praktiska övningar, egen reflektion och en inlämningsuppgift som bygger på observation i verksamheten. Kollegialt lärande sker genom kursforum där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt.
Ledare
Marianne Thegeby Truedsson, Catharina Månsson, Ingela Söderberg, Mari Blomberg
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till pedagogiskt ansvariga, verksamma inom förskola, skola och vuxenutbildning som möter barn, elever eller vuxenstuderande med synnedsättning.
Övrig personal såsom barnskötare, elevassistent eller annan är välkommen tillsammans med ansvarig för utbildningen.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du kunskap och förståelse om synsystemet, förhållningssätt och pedagogiska konsekvenser av en synnedsättning. Du får verktyg för att göra observationer och föra samtal för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande som har en synnedsättning
Mål
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om
- ögat och synsystemet
- förhållningssätt och bemötande
- pedagogiska konsekvenser
- observationer och samtal
- hur du kan skapa en tillgänglig lärmiljö
Funktionsnedsättning
Synnedsättning