Fortbildning
Tillbaka

Utredning och mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola

Aktivitets ID:
238896
Tid:
14 september - 13 november 2020
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2020-06-30
Platser kvar:
8
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Den nätbaserade kursen innehåller teori och erfarenhetsutbyte kring vilka krav och regelverk som gäller för barn och elevers rätt att läsa enligt grundsärskolans och gymnasiesärskolans kursplaner.

Kursen består av sex moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Intellektuell funktionsnedsättning 
  • Stödinsatser i skolan
  • När frågan om annan skolform väcks och beslutas
  • Framtida möjligheter och konsekvenser av mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola
  • Urval till gymnasiesärskolans nationella program

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum, samt inlämningsuppgifter. 

Ledare

Eva Jansson, Therese Lindahl

Målgruppsbeskrivning

Den nätbaserade kursen vänder sig till dig som arbetar med utredning och beslut inför mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola. Det kan vara en fördel om flera från mottagningsteamet i kommunen går kursen tillsammans.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap om intellektuell funktionsnedsättning, kartläggning, pedagogisk bedömning och rutiner vid utredning, samt framtida konsekvenser vid mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:

  • intellektuell funktionsnedsättning 
  • utredning inför mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola
  • kartläggning och pedagogisk bedömning
  • kvalitetssäkring av rutiner vid utredning och mottagande
  • framtida konsekvenser av mottagande i skolformerna.

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva Jansson, eva.jansson@spsm.se, 010- 473 51 01

Supportärenden:
Kontakt med support