Fortbildning
Tillbaka

Tillgänglig lärmiljö för barn och elever med cerebral pares

Aktivitets ID:
240692
Tid:
12 november 2020, kl 13:00 - 16:00
Plats:
Digital tematräff, via Zoom
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2020-10-22
Platser kvar:
2
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Tematräffen innehåller föreläsningar, film och erfarenhetsutbyte. Vi samtalar kring metodik, anpassningar och strategier, bemötande samt förhållningssätt. Vi utbyter idéer och praktiska erfarenheter kring undervisning och lärmiljö för barn och elever med cerebral pares.

Innehåll:

  • visuell perception
  • kommunikation
  • förhållningssätt
  • delaktighet
  • barnrätt
  • bedömning
  • övergångar

Denna tematräff kommer att genomföras digitalt med hjälp av videokonferenssystemet Zoom.

Medverkande

Eva Lundström Wittenfelt, Camilla Widén, Susanne Lindros

Målgruppsbeskrivning

Tematräffen vänder sig till dig som i din verksamhet möter barn eller elever som har cerebral pares. Anmäl dig gärna tillsammans med specialpedagog eller speciallärare.
Du som arbetar som resursperson, som till exempel elev- eller lärarassistent, är välkommen tillsammans med ansvarig lärare eller pedagog.

Syfte

Som deltagare får du kunskaper om tänkbara pedagogiska konsekvenser av cerebral pares, om anpassningar, strategier och omgivningens betydelse för en tillgänglig lärmiljö. Du får också en ökad kunskap om barnrätt för barn och elever med funktionsnedsättning. Tematräffen syftar till att du som deltagare får kunskaper som leder till insikter som ökar den tillgängliga lärmiljön för barn och elever med cerebral pares.

Mål

Efter avslutad tematräff har du som deltagare grundläggande kunskaper om

  • tänkbara pedagogiska konsekvenser
  • anpassningar, strategier och omgivningens betydelse för en tillgänglig lärmiljö
  • en ökad kunskap om barnrätt för barn och elever med funktionsnedsättning
  • en ökad kunskap vid övergångar.

Funktionsnedsättning

Rörelsehinder, Synnedsättning, Tal språk och kommunikation

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva Lundström Wittenfelt, eva.lundstrom-wittenfelt@spsm.se, 010-473 55 83
Susanne Lindros, susanne.lindros@spsm.se, 010-473 53 88
Camilla Widén, camilla.widen@spsm.se, 010-4735216

Supportärenden:
Kontakt med support