Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i grund- och gymnasiesärskolan med inriktning ämnen, steg 2 teoretiska ämnen

Aktivitets ID:
242029
Tid:
13 oktober - 6 november 2020
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2020-09-29
Platser kvar:
15
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får grundläggande kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet som följer läroplan för grundsärskolan eller gymnasiesärskolan inriktning ämnen.

Kursen bygger på självstudier med ett antal obligatoriska digitala träffar.

Dessa kommer att innefatta:

tisdagen den 13/10 kl. 15.00-15.30: Inledande träff

torsdag 22/10 kl. 15.00 - 16.00:Möte med Reflektionsfrågor kring föreläsningen ”Blindhet, intellektuell funktionsnedsättning och autism: konsekvenser för utveckling och lärande”

Därefter tre eftermiddagstimmar v. 45:

tisdag 3/11 kl. 15.00 - 16.00

onsdag 4/11 kl. 15.00 - 16.00

fredag 6/11 kl. 14.00 - 15.00

Kursdagarna kommer att innehålla:

  • Föreläsning om konsekvenser av blindhet i kombination med IF och autism.
  • reflektioner kring förhållningssätt och bemötande
  • Dialog kring och praktiskt arbete med pedagogisk planering av den lärarledda undervisningen för en elev med blindhet
  • Kompetensutveckling kring studieteknik, digitala verktyg och anpassade läromedel samt metodik som bygger på konkret och digitalt lärande
  • Punktskrift som läsmedium
  • Auditiv läsning
  • Föreläsning lektionsstruktur, samt workshop taktilt bildstöd
  • Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare
  • Information om att söka råd och stöd hos SPSM

Observera: Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".

Ledare

Ann-Charlotte Larsson, Hillevi Törmä, Maria Bergh, Anders Fridell, Maria Ellingsson, Mia-Maria Rundgren Kling, Anneli Embe

Föreläsare

Ann-Charlotte Larsson, My Paaske Toolanen, Lisen Lehman, Kim De Verdier

Målgruppsbeskrivning

För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundsärskolan inriktning ämnen och gymnasiesärskolans nationella program, alternativt elev i grundskolan som följer läroplan för grundsärskolan inriktning ämnen.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet som följer läroplan för grundsärskolan inriktning ämnen och gymnasiesärskolans nationella program, med fokus på en inkluderande lärmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:

  • ha  kunskap kring  blindhet i kombination med andra funktionsnedsättningar och dess konsekvenser för lärande och utveckling
  • ha inblick i ansvarsfördelning samt pedagogisk planering av den lärarledda undervisningen för en elev med blindhet
  • ha förståelse för betydelsen av lektionsstruktur och bildstöd med utgångspunkt i elevens funktionsnedsättningar
  • ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på konkret och digitalt lärande med olika sinnen - punktskrift och auditiv läsning

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Supportärenden:
Kontakt med support