Beskrivning
Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får grundläggande kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet som följer läroplan för grundsärskolan eller gymnasiesärskolan inriktning ämnen.
Kursen bygger på självstudier med ett antal obligatoriska digitala träffar.
Dessa kommer att innefatta:
tisdagen den 13/10 kl. 15.00-15.30: Inledande träff
torsdag 22/10 kl. 15.00 - 16.00:Möte med Reflektionsfrågor kring föreläsningen ”Blindhet, intellektuell funktionsnedsättning och autism: konsekvenser för utveckling och lärande”
Därefter tre eftermiddagstimmar v. 45:
tisdag 3/11 kl. 15.00 - 16.00
onsdag 4/11 kl. 15.00 - 16.00
fredag 6/11 kl. 14.00 - 15.00
Kursdagarna kommer att innehålla:
- Föreläsning om konsekvenser av blindhet i kombination med IF och autism.
- reflektioner kring förhållningssätt och bemötande
- Dialog kring och praktiskt arbete med pedagogisk planering av den lärarledda undervisningen för en elev med blindhet
- Kompetensutveckling kring studieteknik, digitala verktyg och anpassade läromedel samt metodik som bygger på konkret och digitalt lärande
- Punktskrift som läsmedium
- Auditiv läsning
- Föreläsning lektionsstruktur, samt workshop taktilt bildstöd
- Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagare
- Information om att söka råd och stöd hos SPSM
Observera: Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".
Ledare
Ann-Charlotte Larsson, Hillevi Törmä, Maria Bergh, Anders Fridell, Maria Ellingsson, Mia-Maria Rundgren Kling, Anneli Embe
Föreläsare
Ann-Charlotte Larsson, My Paaske Toolanen, Lisen Lehman, Kim De Verdier
Målgruppsbeskrivning
För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundsärskolan inriktning ämnen och gymnasiesärskolans nationella program, alternativt elev i grundskolan som följer läroplan för grundsärskolan inriktning ämnen.
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet som följer läroplan för grundsärskolan inriktning ämnen och gymnasiesärskolans nationella program, med fokus på en inkluderande lärmiljö.