Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i praktiskt-estetiska ämnen, steg 2 av 2

Aktivitets ID:
242581
Tid:
6 oktober - 15 november 2020
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2020-09-11
Platser kvar:
14
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen är uppdelad i ämnena trä- och metallslöjd, textilslöjd, idrott och hälsa, bild, musik samt hem- och konsumentkunskap (endast ht 20). Du läser endast ett av ämnena, ange vilket under övrigt i anmälningsformuläret. 

Betoning läggs på erfarenhetsutbyte, samtal, upplevelseövningar med ögonbindel, pedagogiska och didaktiska frågeställningar.

Kursbevis erhålls efter genomförd kurs

Kursen ”Att möta elev med blindhet i praktisk estetiska ämnen” kommer att vara vecka 41 – 46.

Obligatorisk kursstart tisdag den 6 oktober kl. 9.00 – 12.00 digitalt livemöte och obligatoriskt avslut fredag den  13 november kl. 9.00 -12.00 digitalt livemöte. 

Däremellan kommer det att finnas obligatoriska webbseminarier och livemöten inlagda på bestämda tider, sammanlagt 5,5 timmar. Datum och tid för dessa digitala livemöten: 14/10, kl. 14.30 -16.00, 21/10  kl. 9.00 – 11.00 och 5/11 kl. 14.00-16.00

Alla digitala möten och webbseminarier sker i det digitala konferensverktyget Zoom.

Mellan livemötena kommer ni att få uppgifter i den ämnesinriktning ni valt.

Beräknad tidsåtgång för hela kursen är 20 timmar.

Observera att kursen i vanliga fall är en fysisk kurs men som på grund av covid-19 kommer att genomföras digitalt. Tid för kursen behöver avsättas dagtid.

 

Ledare

Mia-Maria Rundgren Kling, Ulrika Johansson Staffans, Anders Fridell, Lisen Lehman, Anneli Embe, Annika Risberg, Sara Backström Lindeberg, Anders Nilsson, Carina Bigelius

Målgruppsbeskrivning

Lärare i grund- och/eller gymnasieskolan som undervisar punktskriftsläsande elev i hem- och konsumentkunskap, bild, idrott och hälsa, musik, textilslöjd samt trä- och metallslöjd.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs skall du som lärare ha fått:

  • ämnesspecifik kunskap och metodik med betoning på kompenserande sinnen i textilslöjd, trä- och metallslöjd, bild, idrott och hälsa, musik samt hem- och konsumentkunskap
  • övergripande kunskap om blindhet och dess konsekvenser i undervisningssituationen
  • förståelse för omgivningsfaktorers betydelser för aktivitet, delaktighet, lärande och bedömning

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Skriv under övrigt i anmälningsformuläret vilket praktisk-estetiskt ämne du vill delta i under kursen, då stora delar av kursen sker i respektive ämne.