Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn, elever och vuxenstuderande med synnedsättning

Aktivitets ID:
243603
Tid:
28 september - 20 november 2020
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2020-08-28
Platser kvar:
23
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Innehåll och upplägg i den nätbaserade kursen avser att stödja kursdeltagarna i att utveckla sin verksamhets tillgänglighet genom att anpassa den pedagogiska, fysiska och sociala miljön för målgruppen. Innehållet har nära anknytning till deltagarnas pedagogiska arbete. En viktig del i kursen är erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.

Kursen består av fyra moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Synnedsättning
  • Tillgänglighet och delaktighet i lärmiljön
  • Observation av aktivitet och utforskande samtal

Kursmaterialet presenteras i form av inspelade föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Studierna beräknas ta ca 3-4 timmar per vecka. Inom varje moments tidsram väljer deltagarna själva när man går in och arbetar med materialet.

Kopplingen till den egna praktiken betonas genom praktiska övningar, egen reflektion och en inlämningsuppgift som bygger på observation i verksamheten. Kollegialt lärande sker genom kursforum där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt.

 

Ledare

Marianne Thegeby Truedsson, Catharina Månsson, Mari Blomberg

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till pedagogiskt ansvariga, verksamma inom förskola, skola och vuxenutbildning som möter barn, elever eller vuxenstuderande med synnedsättning.

Övrig personal såsom barnskötare, elevassistent eller annan är välkommen tillsammans med ansvarig för utbildningen.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.

Som deltagare får du kunskap och förståelse om synsystemet, förhållningssätt och pedagogiska konsekvenser av en synnedsättning. Du får verktyg för att göra observationer och föra samtal för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande som har en synnedsättning

 

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • ögat och synsystemet
  • förhållningssätt och bemötande
  • pedagogiska konsekvenser
  • observationer och samtal
  • hur du kan skapa en tillgänglig lärmiljö

 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Marianne Thegeby Truedsson, marianne.thegeby-truedsson@spsm.se, 010 4735561

Supportärenden:
Kontakt med support