Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Du och ditt arbetslag får möjlighet att öka era kunskaper kring ert arbete med två kursplaner i samma klassrum, mottagande och utredning i grundsärskolan, intellektuell funktionsnedsättning, tillgänglig lärmiljö samt pedagogiska planeringar.
Vi utgår från de två kursplanerna och skapar undervisningssituationer och pedagogiska planeringar.
Vi kommer att arbeta fram exempel på hur undervisningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar genom att skapa en tillgänglig lärmiljö, där eleven blir delaktig i det pedagogiska och sociala sammanhanget i klassen.
Therese Lindahl, Eva-Lisa Andersson
Speciallärare, lärare och praktisk-estetiska lärare i grundskolan som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Även rektor är välkommen.
Syftet med tematräffen är att du får grundläggande kunskap om att arbeta integrerat med elever som läser enligt grundsärskolans läroplan i grundskolan.
Efter avslutad tematräff har du grundläggande kunskap om:
Intellektuell funktionsnedsättning
Upplysningar om innehåll: Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 010-473 54 50 Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 010-473 54 26
Supportärenden: Kontakt med support
Referenslitteratur:
Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar Skolporten
Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande.
Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande
Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan
Skolverket, Bedömningsportalen
Skolverket, Integrerade elever
Skolverket, Läroplan för Grundsärskola ( reviderad 2018)
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning
Till toppen