Fortbildning
Tillbaka

Två kursplaner i samma klassrum – integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan

Aktivitets ID:
250966
Tid:
25 november 2020, kl 09:00 - 16:00
Plats:
I digital form via Zoom
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2020-11-25
Platser kvar:
0
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Du och ditt arbetslag får möjlighet att öka era kunskaper kring ert arbete med två kursplaner i samma klassrum, mottagande och utredning i grundsärskolan, intellektuell funktionsnedsättning, tillgänglig lärmiljö samt pedagogiska planeringar.

Vi utgår från de två kursplanerna och skapar undervisningssituationer och pedagogiska planeringar.

Vi kommer att arbeta fram exempel på hur undervisningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar genom att skapa en tillgänglig lärmiljö, där eleven blir delaktig i det pedagogiska och sociala sammanhanget i klassen.

Medverkande

Therese Lindahl, Eva-Lisa Andersson

Målgruppsbeskrivning

Speciallärare, lärare och praktisk-estetiska lärare i grundskolan som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Även rektor är välkommen.

Syfte

Syftet med tematräffen är att du får grundläggande kunskap om att arbeta integrerat med elever som läser enligt grundsärskolans läroplan i grundskolan.

Mål

Efter avslutad tematräff har du grundläggande kunskap om:

  • Utredningar och mottagande i grundsärskola
  • Intellektuell funktionsnedsättning, IF
  • Grundsärskolans läroplan
  • Pedagogisk planering, PP

      

 

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 010-473 54 50
Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 010-473 54 26

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Referenslitteratur:

Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar Skolporten

Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande.

Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande

Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan

Skolverket, Bedömningsportalen

Skolverket, Integrerade elever 

Skolverket,  Läroplan för Grundsärskola ( reviderad 2018)

Specialpedagogiska skolmyndigheten,   Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning