Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1

Aktivitets ID:
255364
Tid:
18 januari - 29 januari 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2021-01-11
Platser kvar:
4
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till kursen Att möta elev med blindhet i skolan, Steg 1!

Resurscenter syns kurspaket om att möta elever med blindhet ges i flera steg. Steg 1 ger en grund att bygga vidare på med någon av våra Steg 2-kurser, som ger en fördjupning inom olika ämnesområden. Steg 1 består av 11 kurspass, som innehåller förinspelade föreläsningar, texter och uppgifter. De hålls av våra rådgivare på SPSM, Resurscenter Syn. Genom det här kurspaketet vill vi ge dig grunden för att skapa en anpassad lärmiljö för en elev som läser punktskrift.

I kursen kommer du att lära dig om:

  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • vad taktil läsning av text och bild samt bildtolkning innebär
  • delaktighetsmodellen – delaktighet, kommunikation och begrepp
  • tillgänglig och likvärdig undervisning för elever med punktskrift som läsmedium
  • begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete kring elever med blindhet
  • läromedel och studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning
  • roller, ansvar och samverkan – lokalt på skolan, regionalt och nationellt – samt hur samverkan kan se ut kring en elev med punktskrift som läsmedium

Kursen öppnar på startdatum och stänger på utsatt datum. Du har hela den perioden på dig att genomföra kursens alla delar.

Du behöver förbereda ditt deltagande genom att ladda ner ett program som låter dig träna punktskrift. Programmet är gjort för PC, heter Synpunkter och du hämtar det genom att klicka på länken som heter Synpunkter.zip så laddas det ner. Tänk på att du eventuellt behöver stöd av din it-avdelning. För dig som inte har PC presenteras ett alternativ i kursen. 

Kursen bygger på självstudier, det finns inga obligatoriska träffar. Den totala beräknade tidsåtgången är 16 timmar. En rekommendation är att dela upp arbetet. Varje pass har en angiven tidsåtgång. Kursen innehåller även en del praktiska övningar som du gör enskilt, tillsammans med kollegor eller i undervisningen på hemmaplan. Vi gör ett utskick till skolan med material som du behöver till de praktiska övningarna. 

Vi använder oss av kursforum för att du som kursdeltagare ska kunna reflektera med andra deltagare, ställa frågor och få svar av någon av oss. Det finns ett forum till varje pass med olika forumtrådar med inriktning mot olika stadier. 

I slutet på kursen ska du skriva en individuell inlämningsuppgift. Där delar du med dig, till oss kursledare och andra kursdeltagare, av dina reflektioner kring kursen och tankar om ditt kommande arbete. När du genomfört kursen, lämnat in din inlämningsuppgift samt besvarat utvärderingen får du ett kursintyg. Efter att kursen avslutas ligger kursen kvar i ett år. Kursen är då inte längre aktiv men du kan ta del av innehållet. 

Ledare

Maria Bergh, Peter Olofsson, Ulrika Vanhoenacker, Carina Söderberg, Ann-Charlotte Larsson, Anneli Embe, Lena Lindbom, Ulrika Johansson Staffans, Anders Fridell, Carina Bigelius, Gabriella Westerberg, Anders Nilsson

Föreläsare

Annika Risberg, Michael Bergström Mörman, Johanna Lindblad, Maria Ellingsson, Tina Björk, Liselott Ljunggren, Carina Söderberg, Anneli Embe, My Paaske Toolanen, Björn Nyqvist, Kim De Verdier, Anders Sennerö, Ann-Charlotte Larsson, Agneta Westman, Sara Backström Lindeberg, Lotta Wolff, Lisen Lehman, Hillevi Törmä, Victoria Bergström

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare, lärare, elevassistent, specialpedagog, speciallärare, fritidspedagog, rektor/chef, elevhälsa

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:

  • olika  omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • taktil läsning av text och bild
  • undervisning som är tillgänglig och likvärdig för en elev med punktskrift som läsmedium
  • begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete med en elev med punktskrift som läsmedium
  • studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning av en elev med punktskrift som läsmedium
  • roller och ansvarsfördelning - lokalt på skolan, regionalt och nationellt

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Gabriella Westerberg, gabriella.westerberg@spsm.se, 010-473 52 26
Anders Nilsson, anders.nilsson@spsm.se, 010-473 51 11

Supportärenden:
Kontakt med support