Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6 teoretiska ämnen steg 2 av 4

Aktivitets ID:
255662
Tid:
2 februari - 15 februari 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2021-01-15
Platser kvar:
20
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.

Kursen startar med en obligatorisk digital träff för att sedan bestå av självstudier. Den beräknas ta 16 timmar att genomföra.

Kurspassen omfattar:

  • ämnesspecifik kunskap och metodik med fokus på läs- och skrivutveckling med punktskrift
  • matematik med punktskrift och att räkna med abakus
  • studieteknik, lärverktyg och anpassade läromedel
  • verbalisering och öppen syntolkning
  • fördjupade kunskaper om roller, ansvar, planering och samverkan

Utbildningspaketet är uppdelat i fyra steg. Information om, samt anmälningsförfarande till de kommande kurserna (steg 3-4) ges under kursen.

Ledare

Peter Olofsson, Maria Ellingsson, Carina Bigelius, Ulrika Vanhoenacker, Annika Risberg, Anders Fridell

Föreläsare

Maria Ellingsson, Annika Risberg

Målgruppsbeskrivning

För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.

Förkunskaper

Detta är steg 2 i ett utbildningspaket. För att kunna tillgodogöra dig innehållet bör du ha gått "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".  

Medverkan i steg 2 är en förutsättning för deltagande i steg 3-4 i paketet.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med synnedsättning med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare

  • ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet.
  • ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen
  • ha fördjupad kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av den lärarledda undervisningen för en elev med punktskrift som läsmedium.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Carina Bigelius, carina.bigelius@spsm.se, 010-473 56 78

Supportärenden:
Kontakt med support