Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn och elever med cerebral synnedsättning, CVI

Aktivitets ID:
255941
Tid:
18 januari - 24 april 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare
Sista anmälningsdag:
2020-12-18
Platser kvar:
12
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen består av fyra moment inom följande områden:

  • Introduktion
  • Medicinskt och psykologiskt perspektiv
  • Konsekvenser i vardagen
  • Pedagogiska strategier

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på ­­kursforum. Löpande kommer också arbetsuppgifter med inriktning mot den egna verksamheten. Till exempel en inlämningsuppgift kring kartläggning.

Ledare

Annika Södergren, Elin Maunder, Judith Cederhag

Föreläsare

Jenny Nygren, Kim De Verdier

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till lärare och arbetslag i förskola, grundsärskola, grund- och gymnasieskola samt gymnasiesärskola som möter barn eller undervisar elever med cerebral synnedsättning (CVI).

Barnskötare, elevassistent, resurspedagog eller annan personal i arbetslaget är välkommen tillsammans med ansvarig lärare.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för att kunna skapa en god lärmiljö för elever med cerebral synnedsättning (CVI). Du får förståelse för omgivningsfaktorernas betydelse och strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:

  • cerebral synnedsättning (CVI) och konsekvenser för undervisningssituationen.
  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande.
  • strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.
  • kompetens att tillämpa kunskaperna i sitt praktiska arbete.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Annika Södergren, annika.sodergren@spsm.se, 010-473 52 82
Judith Cederhag, judith.cederhag@spsm.se, 010-473 52 25

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Det är nödvändigt att du får använda cirka 2x60 minuter per vecka för att arbeta med kursen. Frigör tid varje vecka för kursen. Vi rekommenderar att du sprider tiden under arbetsveckans dagar.