Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn med blindhet i förskolan

Aktivitets ID:
257102
Tid:
9 februari - 5 mars 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Förskollärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2021-01-25
Platser kvar:
13
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en nätbaserad kurs där du får grundläggande kunskaper om blindhet, dess konsekvenser, möjligheter och strategier i olika situationer på förskolan. Kursmaterialet presenteras i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på kollegialt lärande där du som deltagare reflekterar, skriver och svarar på inlägg i kursforum. I kursforum kommer du också möta kursledarna som läser och svarar på inlägg. Kursen innehåller även en del praktiska övningar som du gör enskilt eller tillsammans med kollegor eller i undervisningen på hemmaplan.

Kursen är omarbetad utifrån en fysisk kurs som omfattade fyra hela dagar (ca 30 timmar). I nätbaserad form beräknas samma tidsåtgång men en rekommendation är att dela upp arbetet i kortare pass.

  • Viktigt att i samråd med rektor avsätta tid ca 30 timmar  för genomförande. Fördela gärna dessa timmar över de fyra veckorna.

Vi startar kursen den 9 februari med en digital informationsträff. Träffen är obligatorisk men ni kan välja mellan 2 tillfällen, 8.30-9.00 eller 15.00-15.30.
Länk till mötet finns tillgänglig när kursen öppnas. Mötet är i zoom och ni behöver inget särskilt program för att kunna delta.
Ytterligare digitala träffar kommer att erbjudas vid behov och efter överenskommelse.
I övrigt tar ni del av kursinnehållet i egen takt.

Kursinnehåll:

  • hur blindhet kan påverka barnets utveckling
  • hur taktila bilder och bildtolkning kan introduceras i förskolan
  • punktskrift, att skriva, läsa och hur man kan göra den tillgänglig i förskolemiljön
  • innebörden av att vara förälder till ett barn med funktionsnedsättning
  • uppmuntra lek, samspel och kommunikation och förståelse för blindhetens inverkan
  • främja barnets självständighet i vardagen på förskolan, vid till exempel måltider, orientering och förflyttning

 

Ledare

Hillevi Törmä, Agneta Westman, Liselott Ljunggren, Johanna Lindblad, Lena Lindbom

Föreläsare

Michael Bergström Mörman

Målgruppsbeskrivning

En grundläggande kurs för dig som är förskollärare och undervisar barn med blindhet. Hela arbetslag bestående av förskollärare, specialpedagog och barnskötare kan med fördel genomföra kursen.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn med blindhet med fokus på en inkluderande förskolemiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:

  • blindhet och dess konsekvenser i det pedagogiska arbetet.
  • olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • roller och ansvarsfördelning - lokalt på förskolan, regionalt och nationellt

Funktionsnedsättning

Synnedsättning, Övergripande

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Lena Lindbom, lena.lindbom@spsm.se, 010-473 51 24
Liselott Ljunggren, liselott.ljunggren@spsm.se, 010-473 53 12

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Kursen är omarbetad utifrån en fysisk kurs som omfattade fyra hela dagar (ca 30 timmar). I nätbaserad form beräknas samma tidsåtgång men en rekommendation är att dela upp arbetet i kortare pass. Viktigt att i samråd med rektor avsätta tid för genomförande