Tillbaka
Att undervisa barn med blindhet i förskolan
- Aktivitets ID:
- 257102
- Tid:
- 9 februari - 5 mars 2021
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Förskollärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2021-01-25
- Platser kvar:
- 13
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Välkommen till en nätbaserad kurs där du får grundläggande kunskaper om blindhet, dess konsekvenser, möjligheter och strategier i olika situationer på förskolan. Kursmaterialet presenteras i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på kollegialt lärande där du som deltagare reflekterar, skriver och svarar på inlägg i kursforum. I kursforum kommer du också möta kursledarna som läser och svarar på inlägg. Kursen innehåller även en del praktiska övningar som du gör enskilt eller tillsammans med kollegor eller i undervisningen på hemmaplan.
Kursen är omarbetad utifrån en fysisk kurs som omfattade fyra hela dagar (ca 30 timmar). I nätbaserad form beräknas samma tidsåtgång men en rekommendation är att dela upp arbetet i kortare pass.
- Viktigt att i samråd med rektor avsätta tid ca 30 timmar för genomförande. Fördela gärna dessa timmar över de fyra veckorna.
Vi startar kursen den 9 februari med en digital informationsträff. Träffen är obligatorisk men ni kan välja mellan 2 tillfällen, 8.30-9.00 eller 15.00-15.30.
Länk till mötet finns tillgänglig när kursen öppnas. Mötet är i zoom och ni behöver inget särskilt program för att kunna delta.
Ytterligare digitala träffar kommer att erbjudas vid behov och efter överenskommelse.
I övrigt tar ni del av kursinnehållet i egen takt.
Kursinnehåll:
- hur blindhet kan påverka barnets utveckling
- hur taktila bilder och bildtolkning kan introduceras i förskolan
- punktskrift, att skriva, läsa och hur man kan göra den tillgänglig i förskolemiljön
- innebörden av att vara förälder till ett barn med funktionsnedsättning
- uppmuntra lek, samspel och kommunikation och förståelse för blindhetens inverkan
- främja barnets självständighet i vardagen på förskolan, vid till exempel måltider, orientering och förflyttning
Ledare
Hillevi Törmä, Agneta Westman, Liselott Ljunggren, Johanna Lindblad, Lena Lindbom
Föreläsare
Michael Bergström Mörman
Målgruppsbeskrivning
En grundläggande kurs för dig som är förskollärare och undervisar barn med blindhet. Hela arbetslag bestående av förskollärare, specialpedagog och barnskötare kan med fördel genomföra kursen.
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn med blindhet med fokus på en inkluderande förskolemiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:
- blindhet och dess konsekvenser i det pedagogiska arbetet.
- olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
- roller och ansvarsfördelning - lokalt på förskolan, regionalt och nationellt
Funktionsnedsättning
Synnedsättning, Övergripande
Övrigt
Kursen är omarbetad utifrån en fysisk kurs som omfattade fyra hela dagar (ca 30 timmar). I nätbaserad form beräknas samma tidsåtgång men en rekommendation är att dela upp arbetet i kortare pass. Viktigt att i samråd med rektor avsätta tid för genomförande