Fortbildning
Tillbaka

Att möta barn och elever med blindhet, autismspektrum och intellektuell funktionsnedsättning i kombination, i förskola, förskoleklass och grundsärskola med inriktning ämnesområden.

Aktivitets ID:
258256
Tid:
8 februari - 19 februari 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2021-01-08
Platser kvar:
0
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen bygger på självstudier och har inga fysiska träffar. Den beräknas ta 16 timmar att genomföra

 

I kursen kommer du att ta del av föreläsningar om:

  • Hur de olika funktionsnedsättningarna påverkar varandra och individen
  • Att utveckla samspel, kommunikation och språk, tillsammans med barnet eller eleven
  • Framgångsfaktorer i undervisningen
  • Sinnesintryckens påverkan på lärandet, särskilt pedagogiskt stöd och extra anpassningar
  • Kartläggning av förmågor och behov
  • Hur ge stöd så att målgruppens rättigheter "att göra sin röst hörd", beaktas

Leg.psykolog Kim de Verdier kommer att inleda med en presentation om sin forskning inom området

Ledare

Mia-Maria Rundgren Kling, Kim De Verdier, Gerd Tobiasson Jackson

Målgruppsbeskrivning

Lärare, specialpedagoger tillsammans med sitt arbetslag, som möter barn och elever i förskola, förskoleklass och grundsärskola med inriktning ämnesområden.

Syfte

Deltagarna får grundläggande kunskaper i kombinationen av funktionsnedsättningarna samt kunskaper om särskilt pedagogiskt stöd i att anpassa undervisningen, vilket kan påverka utveckling och lärande för barn och elever med blindhet, autismspektrum och intellektuell funktionsnedsättning i kombination.

Mål

Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskaper om:

  • funktionsnedsättningarnas påverkan på varandra och individen
  • bemötande och förhållningssätt till målgruppen
  • samspel, kommunikation och språk
  • framgångsfaktorer i undervisningen
  • hur olika sinnesintryck påverkar utveckling och lärande
  • hur du kan ge stöd så att målgruppens rättigheter "att göra sin röst hörd" beaktas.

Funktionsnedsättning

Intellektuell funktionsnedsättning, Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Gerd Tobiasson Jackson, gerd.tobiason-jackson@spsm.se, 010-473 52 55

Supportärenden:
Kontakt med support