Tillbaka
Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1
- Aktivitets ID:
- 258290
- Tid:
- 11 maj - 18 juni 2021
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2021-04-26
- Platser kvar:
- 2
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Välkommen till kursen Att möta elev med blindhet i skolan, Steg 1!
Resurscenter syns kurspaket om att möta elever med blindhet ges i flera steg. Steg 1 ger en grund att bygga vidare på med någon av våra Steg 2-kurser, som ger en fördjupning inom olika ämnesområden.
Steg 1 består av 11 kurspass, som innehåller förinspelade föreläsningar, texter och uppgifter. Den sammanlagda kurstiden för steg 1 beräknas vara ca 16 timmar. Föreläsningarna hålls av våra rådgivare på SPSM, Resurscenter Syn. Genom det här kurspaketet vill vi ge dig grunden för att skapa en anpassad lärmiljö för en elev som läser punktskrift.
I kursen kommer du att lära dig om:
- omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
- vad taktil läsning av text och bild samt bildtolkning innebär
- delaktighetsmodellen – delaktighet, kommunikation och begrepp
- tillgänglig och likvärdig undervisning för elever med punktskrift som läsmedium
- begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete kring elever med blindhet
- läromedel och studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning
- roller, ansvar och samverkan – lokalt på skolan, regionalt och nationellt – samt hur samverkan kan se ut kring en elev med punktskrift som läsmedium
Du behöver förbereda ditt deltagande genom att ladda ner ett program som låter dig träna punktskrift. Programmet är gjort för PC och heter Synpunkter. Du kan hämta programmet cirka tre veckor före kursstart genom att logga in till kursen med de inloggningsuppgifter du har fått vid anmälan eller när ditt personliga konto första gången skapades. När du loggat in finns en flik som heter ”Förberedelser inför kursstart” och där finns länken ”Program – synpunkter.zip samt information om hur du gör. Tänk på att du eventuellt behöver stöd av din it-avdelning. För dig som inte har PC presenteras ett alternativ under kursen.
Kursen bygger på självstudier, det finns inga obligatoriska träffar. Den totala beräknade tidsåtgången är 16 timmar och en rekommendation är att dela upp arbetet. Varje pass har en angiven tidsåtgång. Kursen innehåller även en del praktiska övningar som du gör enskilt, tillsammans med kollegor eller i undervisningen på hemmaplan. Vi gör ett utskick till skolan med material som du behöver till de praktiska övningarna.
Vi använder oss av ett Kursforum för att du som kursdeltagare ska kunna reflektera med andra deltagare, ställa frågor och få svar av någon av oss. Det finns ett Kursforum till varje pass med olika forumtrådar med inriktning mot olika stadier.
I slutet på kursen ska du skriva en individuell inlämningsuppgift. Där delar du med dig, till oss kursledare och andra kursdeltagare, av dina reflektioner kring kursen och tankar om ditt kommande arbete. När du genomfört kursen, lämnat in din inlämningsuppgift samt besvarat utvärderingen får du ett kursintyg. Efter att kursen avslutas ligger kursen kvar i ett år. Kursen är då inte längre aktiv men du kan ta del av innehållet.
Ledare
Anneli Embe, Ulrika Vanhoenacker, Ulrika Johansson Staffans, Anders Nilsson, Lena Lindbom, Carina Bigelius, Ann-Charlotte Larsson, Maria Bergh, Annika Risberg, Anders Fridell, Gabriella Westerberg, Carina Söderberg
Föreläsare
Liselott Ljunggren, Tina Björk, Agneta Westman, Michael Bergström Mörman, Lotta Wolff, Hillevi Törmä, Kim De Verdier, Johanna Lindblad, My Paaske Toolanen, Annika Risberg, Maria Ellingsson, Anders Sennerö, Björn Nyqvist, Victoria Bergström, Lisen Lehman, Ann-Charlotte Larsson, Sara Backström Lindeberg
Målgruppsbeskrivning
Förskollärare, lärare, elevassistent, specialpedagog, speciallärare, fritidspedagog, rektor/chef, elevhälsa
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:
- olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
- taktil läsning av text och bild
- undervisning som är tillgänglig och likvärdig för en elev med punktskrift som läsmedium
- begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete med en elev med punktskrift som läsmedium
- studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning av en elev med punktskrift som läsmedium
- roller och ansvarsfördelning - lokalt på skolan, regionalt och nationellt
Funktionsnedsättning
Synnedsättning