Tillbaka
Medfödd dövblindhet steg 2
- Aktivitets ID:
- 261588
- Tid:
- 15 mars - 28 maj 2021
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2021-03-05
- Platser kvar:
- 27
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
I kursen fördjupar du dig i olika begrepp både teoretiskt och praktiskt. Innehållet i de fem momenten handlar om hur du ser och fångar upp elevens gester och uttryck och hur ni tillsammans gör dem språkliga. Kursen kommer framförallt att ha det taktila sinnet i fokus.
Kursen består av fem moment med rubrikerna:
- Introduktion
- Kommunikativa uttryck
- Narrativitet
- Att skapa mening, förhandling
- Teckenspråk i taktil form
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum, samt i era arbetslag. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagaren efter varje moment. I vissa moment ingår även skriftliga inlämningsuppgifter där kursledarna ger återkoppling.
Se mer information under Övrigt.
Ledare
Sofi Malmgren, Ulrica Broddstedt Gulewitsch
Målgruppsbeskrivning
Pedagoger som finns i direktarbete med barn och elever som har en medfödd dövblindhet, så som lärare, förskollärare, specialpedagoger och speciallärare.
Förkunskaper
Deltagarna ska ha genomgått kursen "Medfödd dövblindhet steg 1" eller har motsvarande förkunskaper.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du en fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om kommunikation och samspel tillsammans med barn och elever som har medfödd dövblindhet, samt kunskaper om hur du kan tillämpa dessa i ditt dagliga arbete.
Mål
Efter kursen har du som deltagare kunskap om:
- grundläggande begrepp som används inom dövblindområdet med fokus på kommunikation och samspel.
- hur du använder kunskapen i ditt dagliga arbete med barnet eller eleven som har medfödd dövblindhet.
- lärande, social och emotionell utveckling för barn och elever som har medfödd dövblindhet.
Funktionsnedsättning
Dövblindhet
Övrigt
Obligatorisk kurslitteratur är Kommunikation och medfödd dövblindhet III, Inger Rødbroe & Marleen Janssen, Mo Gård Förlag.
Beställ kurslitteraturen när du gjort din anmälan hos Nationellt kunskapscenter för dövblindfrågor
En förutsättning för att delta på kursen är att deltagaren finns i direktarbete med ett barn eller elev som har medfödd dövblindhet. Det ingår att deltagaren filmar och analyserar sig själv i samspel med barnet, eleven.
Innehållet i kursen presenteras i form av textdokument, föreläsningar, filmer och bygger på den Nordiska Läseplanen medfödd dövblindhet. I den obligatoriska kurslitteraturen finns en DVD-skiva som deltagaren behöver kunna titta på.
Deltagaren behöver avsätta ca tre timmar per vecka för aktivt deltagande.
Kursen avslutas med ett interaktivt möte den 26 maj klockan 9.00-15.00. Kursdeltagaren behöver ha tillgång till en dator med fungerande kamera och mikrofon.