Beskrivning
Innehåll och upplägg i denna nätbaserade kurs är så gott som identisk med Studiepaket –språkstörning men är anpassad för dig som önskar kompetensutveckling på egen hand. Det är dock inget som hindrar att du går kursen tillsammans med en eller flera kollegor.
Kursens handlar om vad språkstörning innebär och vilka konsekvenser funktionsnedsättningen får för elevernas lärande. Kursen belyser hur elever på gymnasiet och inom vuxenutbildningen utmanas vad gäller språk, samarbete, planering och organisation och vad lärare kan göra för att stödja elevernas lärande, samspel och kunskapsutveckling.
Kursen består av följande sex moment:
Moment 1: Språkutveckling och språkstörning
Moment 2: Språkstörning i olika åldrar
Moment 3: Lärmiljö – strukturer och instruktioner
Moment 4: Språkutvecklande undervisning
Moment 5: Bedömning
Moment 6: Samspel och kommunikation
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Observera att det är uppgifter som ska utföras praktiskt i elevgrupp. Dessa ska sedan reflekteras på kursforum och även lämnas in till kursledare. Därför behöver du tillgång till en grupp/klass av elever. Beräknad tidsåtgång för studierna är cirka 4 timmar i veckan.
Studierna sker på nätet, startar måndag den 15 mars (v 11) och pågår fram till söndag den 2 maj 2021 (v 17). Studierna kan genomföras när det passar den enskilde deltagaren under veckans moment. Det är inga fasta tider för de gemensamma diskussionerna på kursforum (skriftlig chatt). Observera att kursen pågår under påsklovsveckorna men att moment 3 pågår under 2 veckor, vecka 13 och 14.
Kursintyg utfärdas efter genomförd kurs när alla moment fullföljts genom aktivt deltagande på kursforum och alla uppgifter är genomförda.
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till lärare, specialpedagoger eller speciallärare som arbetar med elever i gymnasieskola eller vuxenutbildning. Prioritet ges till aktiva pedagoger i elevgrupp, framför centralt placerade specialpedagoger eller andra funktioner i elevhälsan.
OBS! Till er specialpedagoger med övergripande funktion hänvisar vi till en ny kurs, som startar under våren - 21.
Barnskötare/elevassistenter/resurspedagoger har möjlighet att delta i kursen under förutsättning att en ansvarig pedagog från samma skola eller vuxenutbildning går kursen samtidigt och kan stödja gällande kursuppgifter. Ni behöver då anmäla er samtidigt.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för hur en språkstörning påverkar lärandet och hur elever med språkstörning kan ges ökade möjligheter att utveckla sin språkliga förmåga. Som deltagare får du kunskap och förståelse för hur en språkstörning påverkar lärandet och hur undervisningen kan utformas för att stödja elever med språkstörning.