Tillbaka
Grundläggande nivå: Två kursplaner i samma klassrum. Integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan.
- Aktivitets ID:
- 267630
- Tid:
- 17 mars 2021, kl 09:00 - 16:00
- Typ av aktivitet:
- Webbinarium
- Målgrupp:
- Rektor, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2021-03-12
- Platser kvar:
- 0
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Vi utgår från de två kursplanerna och skapar undervisningssituationer och pedagogiska planeringar.
Vi kommer att arbeta fram exempel på hur undervisningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar genom att skapa en tillgänglig lärmiljö, där eleven blir delaktig i det pedagogiska och sociala sammanhanget i klassen.
Litteraturlista:
Grundsärskola
Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning
Bedömningsportalen Skolverket
Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar Skolporten
Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande
Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande
Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan
Integrerade elever publikation Skolverket
Medverkande
Therese Lindahl, Eva-Lisa Andersson
Målgruppsbeskrivning
Speciallärare, lärare och praktisk estetiska lärare i grundskola som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Rektor är även välkommen.
Syfte
Syftet med kursen är att du och ditt arbetslag får grundläggande kunskap i att arbeta i två kursplaner i samma klassrum, pedagogiska planeringar, anpassningar för att skapa en tillgänglig lärmiljö, intellektuell funktionsnedsättning samt mottagande i grundsärskola.
Mål
- Utredningar och mottagandet i grundsärskola
- Intellektuell funktionsnedsättning IF
- Ledning och stimulans - Extra anpassningar
- Grundsärskolans läroplan
Pedagogiska planering – PP
Samt kollegialt utbyte med andra lärare och rektorer.
Funktionsnedsättning
Intellektuell funktionsnedsättning