Beskrivning
Den nätbaserade kursen har fokus på lärande och lärprocesser i ett vuxenperspektiv. Individuella arbetsuppgifter kommer att kopplas till moment 2 och 3 dessa utgår från deltagarnas yrkesvardag.
Moment 5 innebär en individuell fördjupning utifrån eget önskemål och behov i den egna verksamheten eller att skriva en ansökan om bidrag för att genomföra ett utvecklingsprojekt i verksamheten.
Ansökan om att söka bidrag för utvecklingsprojekt som under hösten 2021 kopplas till kursen syftar till att öka måluppfyllelsen och/eller att öka kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt inom vuxenutbildningen. Målgruppen ska vara vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Vill du veta mer se vår webbsida Utvecklingsprojekt kopplade till kurs inom vuxenutbildningen.
Kursen består av fem moment på följande områden:
- Introduktion 1vecka.
- Styrdokument, bedömning och betyg 2 veckor.
- Lärandestrategier, förhållningssätt och kartläggning 3 veckor.
- Tidsenlig utbildning, Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), digitalt lärande 2 veckor.
- Individuell djupdykning eller skriva ansökan om bidrag till ett utvecklingsprojekt, 3 veckor.
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna. Beräknad tidsåtgång är från ca 5 tim/vecka men med personlig variation och utifrån de olika momentens innehåll.
Följande litteratur är obligatorisk:
Partanen, P. (2011). Från Vygotskij till lärande samtal. Stockholm: Bonnier utbildning.
Madeleine Abrandt Dahlgren, Irma Carlsson. (2009), Lärande på vuxnas vis. Lund: Studentlitteratur
Staffan Selander. (2017). Didaktiken efter Vygotskij : design för lärande
För den som vill fördjupa sig ytterligare:
Fejes, A. (2013), Lärandets mångfald. Lund: Studentlitteratur
Timperley, H. (2013). Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur.
Aspelin, J. (2013). Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press
Selander, S. & Kress, G. (2017). Design för lärande: ett multimodalt perspektiv. Lund: Studentlitteratur
Ledare
Eva-Lisa Andersson, Åsa Dettner, Anna Larsson, Marie Lindberg Josefsson, Ann-Mari Andersson
Målgruppsbeskrivning
Lärare, specialpedagoger och rektorer inom kommunal vuxenutbildning, utbildning i svenska för invandrare, komvux som särskild utbildning, folkhögskolor eller yrkeskompletterande utbildningar.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö, med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du ökad kännedom och kunskap om lärande och lärprocesser i ett vuxenperspektiv. Du utvecklar ditt förhållnings- och arbetssätt utifrån ett delaktighetsperspektiv och erbjuds, i ett gemensamt lärande, finna former och verktyg för att kunna möta mångfalden i vuxenstudiesituationer. Du får också möjlighet att söka bidrag för ett utvecklingsprojekt.
Övrigt
Efter avslutad kurs ges intyg under förutsättning att:
Loggbok är använd kontinuerligt, inlämningar i moment 2,3,4 samt 5 är gjorda, aktivt deltagande i kursforum.