Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1

Aktivitets ID:
275358
Tid:
25 oktober - 12 november 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2021-10-11
Platser kvar:
47
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en nätkurs där du får grundläggande kunskaper om blindhet och dess konsekvenser i olika skolsituationer. 

Under kursen kommer du att lära dig om:

  • omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • vad taktil läsning av text och bild samt bildtolkning innebär
  • delaktighetsmodellen – delaktighet, kommunikation och begrepp
  • tillgänglig och likvärdig undervisning för elever med punktskrift som läsmedium
  • begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete kring elever med blindhet
  • läromedel och studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning
  • roller, ansvar och samverkan – lokalt på skolan, regionalt och nationellt – samt hur samverkan kan se ut kring en elev med punktskrift som läsmedium

Ledare

Ulrika Johansson Staffans, Anneli Embe, Peter Olofsson, Carina Bigelius, Maria Bergh, Lena Lindbom, Gabriella Westerberg, Anders Fridell, Anders Nilsson, Ulrika Vanhoenacker, Carina Söderberg, Ann-Charlotte Larsson

Föreläsare

Carina Söderberg, Lisen Lehman, Lotta Wolff, Annika Risberg, Hillevi Törmä, Anders Sennerö, Tina Björk, Kim De Verdier, Ann-Charlotte Larsson, Liselott Ljunggren, Maria Ellingsson, Sara Backström Lindeberg, Anneli Embe, Björn Nyqvist, My Paaske Toolanen, Agneta Westman, Victoria Bergström, Michael Bergström Mörman, Johanna Lindblad

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till dig som möter barn eller elev med blindhet i förskoleklass eller skolan.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:

  • olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • taktil läsning av text och bild
  • undervisning som är tillgänglig och likvärdig för en elev med punktskrift som läsmedium
  • begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete med en elev med punktskrift som läsmedium
  • studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning av en elev med punktskrift som läsmedium
  • roller och ansvarsfördelning - lokalt på skolan, regionalt och nationellt

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Gabriella Westerberg, gabriella.westerberg@spsm.se, 010-473 52 26
Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Kursen ges som nätkurs och är öppen för deltagarna under den angivna tiden. Deltagarna genomför kursen självständigt. Kursen avslutas med en inlämningsuppgift.