Tillbaka
Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 2 av 4
- Aktivitets ID:
- 276646
- Tid:
- 28 september - 8 oktober 2021
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2021-09-03
- Platser kvar:
- 11
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Välkommen till en digital kurs där du får fördjupade kunskaper om metodik för elever med punktskrift som läsmedium.
Kursmaterialet presenteras i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på erfarenhetsutbyte där du som deltagare reflekterar, skriver och svarar på inlägg i kursforum.
I kursforum kommer du också möta kursledarna som läser och svarar på inlägg. Kursen innehåller även en del praktiska övningar som du gör enskilt eller tillsammans med kollegor.
Kursen startar tisdagen den 28 september klockan 08.00. Den är omarbetad utifrån en fysisk kurs och omfattar nu cirka 16 timmar. Vi rekommenderar att ni delar upp arbetet över flera dagar, till exempel 4 halvdagar.
Kursen kommer att innehålla:
- Den tidiga läs- och skrivutvecklingen med punktskrift
- Matematik och laborativt material
- Studieteknik, lärverktyg och anpassade läromedel
- Syntolkning
Observera: Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Medverkan krävs för deltagande i steg 3–4 i kurspaketet. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".
Information om, samt anmälningsförfarande till de kommande kurserna (steg 3–4) kommer att ges till kursdeltagarna.
Ledare
Anders Fridell, Victoria Bergström, Maria Bergh, Ulrika Vanhoenacker, Tina Björk
Målgruppsbeskrivning
För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundskolans årskurs 1-3 som har punktskrift som läsmedium.
Specialpedagog, speciallärare, fritidspedagog och rektor kan delta.
Resursperson utan pedagogisk utbildning deltar tillsammans med lärare.
Förkunskaper
Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".
Syfte
Syftet med Resurscenter syns personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare
- ha kunskap kring planering av den lärarledda undervisningen för en elev med punktskrift som läsmedium.
- ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen.
- ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet.
Funktionsnedsättning
Synnedsättning