Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursmaterialet presenteras i form av inspelade föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Studierna beräknas ta sammanlagt ca 16 timmar fördelat på kursperioden. Deltagarna väljer själva när man går in och arbetar med materialet.
Kursen utgår från barnrättsperspektivet och vi kopplar till skollag och läroplanGenomgång av ögat synen och synnedsättning/hjärnsynnedsättning (CVI)
Aspekter på hur synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning påverkar elevens utveckling och lärande. Kursen behandlar förhållningssätt och bemötande ur ett dialogiskt perspektiv
My Paaske Toolanen, Mia-Maria Rundgren Kling, Judith Cederhag, Pia Dahl, Hillevi Törmä, Eva Fyrgård
Lärare, assistenter, arbetslag, elevhälsoteam som möter elever med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning.
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning i grundsärskolan med inriktning träningsskola.
Att få kunskap kring pedagogiska konsekvenser av hur svår synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning påverkar lärandet.
Kursdeltagarna har efter genomför kurs kunskap om:
Intellektuell funktionsnedsättning, Rörelsehinder, Synnedsättning
Upplysningar om innehåll: Eva Fyrgård, eva.fyrgard@spsm.se, 010-473 52 84 Pia Dahl, pia.dahl@spsm.se, 010-473 52 43
Supportärenden: Kontakt med support
Till toppen