Tillbaka
Att undervisa barn och elever med rörelsehinder
- Aktivitets ID:
- 280368
- Tid:
- 20 september - 10 december 2021
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2021-09-06
- Platser kvar:
- 12
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Rörelsehinder är ett samlingsbegrepp för olika diagnoser, till exempel cerebral pares (CP-skada), ryggmärgsbråck, muskelsjukdomar, förvärvad hjärnskada. Kursen ger grundläggande kunskaper och har nära anknytning till deltagarnas vardagsarbete.
Kursen består av sex moment på följande områden:
- Rörelsehinder - ett samlingsbegrepp, minne och perception
- Delaktighet och kommunikation
- Förhållningssätt och bemötande
- Pedagogiska konsekvenser
- Lärverktyg
- Tillgänglig lärmiljö
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Vissa moment innehåller också inlämningsuppgifter.
Beräknad tidsåtgång per vecka 3 - 5 timmar.
Ledare
Marie Qvist, Susanne Lindros, Marita Andersson, Annika Martinsson
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till pedagogiskt ansvariga, verksamma inom förskola och skola som möter elever med rörelsehinder.
Övrig personal såsom barnskötare, elevassistent eller annan är välkommen tillsammans med ansvarig för utbildningen.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.
Som deltagare får du ökad kunskap och förståelse för orsaker till rörelsehinder, pedagogiska konsekvenser kring funktionsnedsättningen, hur ett rörelsehinder kan påverka lärandet, hur undervisningen kan utformas för att stödja eleven samt skapa en tillgänglig lärmiljö och delaktighet för barn och elever med rörelsehinder.
Mål
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om
- olika orsaker till rörelsehinder
- hur det kan vara att leva med rörelsehinder
- förhållningssätt och bemötande
- pedagogiska konsekvenser
- verktyg för att skapa en tillgänglig lärmiljö.
- betydelsen av delaktighet, tillgänglighet och allas rätt till kommunikation.
Funktionsnedsättning
Rörelsehinder