Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursen består av fyra moment inom följande områden:
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Löpande kommer också arbetsuppgifter med inriktning mot den egna verksamheten. Till exempel en inlämningsuppgift kring kartläggning.
Elin Maunder, Annika Södergren, Judith Cederhag
Kursen vänder sig till lärare och arbetslag i förskola, grundsärskola, grund- och gymnasieskola samt gymnasiesärskola som möter barn eller undervisar elever med cerebral synnedsättning (CVI).
Barnskötare, elevassistent, resurspedagog eller annan personal i arbetslaget är välkommen tillsammans med ansvarig lärare.
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för att kunna skapa en god lärmiljö för elever med cerebral synnedsättning (CVI). Du får förståelse för omgivningsfaktorernas betydelse och strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll: Annika Södergren, annika.sodergren@spsm.se, 010-473 52 82 Elin Maunder, elin.maunder@spsm.se, 010-473 51 29 Judith Cederhag, judith.cederhag@spsm.se, 010-473 52 25
Supportärenden: Kontakt med support
Det är nödvändigt att du får använda cirka 2x60 minuter per vecka för att arbeta med kursen. Frigör tid varje vecka för kursen. Vi rekommenderar att du sprider tiden under arbetsveckans dagar.
Till toppen