Tillbaka
Läs- och skrivsvårigheter i grundskolans tidiga årskurser
- Aktivitets ID:
- 282147
- Tid:
- 4 oktober - 21 november 2021
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2021-09-16
- Platser kvar:
- 15
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Innehåll och upplägg i denna nätbaserade kurs är så gott som identiskt med Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F - 3 men är anpassat för dig som önskar kompetensutveckling på egen hand. Det är dock inget som hindrar att du går kursen tillsammans med en eller flera kollegor.
Kursen består av fem moment.
Moment 1 Läs- och skrivutveckling
Moment 2 Läs- och skrivsvårigheter
Moment 3 Att kartlägga läs- och skrivutveckling
Moment 4 Att utforma en tillgänglig läs- och skrivundervisning
Moment 5 Inspiration material och arbetssätt
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av texter, filmer och poddar i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum,(skriftlig chatt), i Zoom och i en loggbok.
Studierna sker på nätet, startar 4 okt (v 40) och pågår fram till den 21 nov 2021 (v 46). Studierna kan genomföras när det passar den enskilde deltagaren under veckans moment. Det är inga fasta tider för de gemensamma diskussionerna på kursforum.
Observera att det är en uppgift som ska utföras praktiskt i elevgrupp. Den ska sedan reflekteras i kursforum eller i Zoom. Därför behöver du tillgång till en grupp/klass av elever. Tiden för dig som vill dela erfarenheter kring uppgiften i Zoom är torsdag 28 oktober kl. 14:45 - 16. Beräknad tidsåtgång för studierna är 4-5 timmar per vecka.
En obligatorisk introduktionsträff i Zoom ingår i samband med kursstart. Måndag 4 oktober kl. 15.00-16.00 där vi berättar om kursens innehåll och upplägg eller tisdag 5 oktober kl. 15.00-16.00.
Kursintyg utfärdas efter genomförd kurs när alla moment fullföljts genom aktivt deltagande på kursforum och i Zoom samt att alla uppgifter är genomförda, däribland kursens uppföljning/utvärdering.
Ledare
Evelinn Fagerberg, Ulrika Näsholm
Målgruppsbeskrivning
Kursen vänder sig till lärare, förskollärare, specialpedagog eller speciallärare som arbetar i förskoleklassen och/eller i årskurs 1–3. Kursen lämpar sig också för dig som arbetar med äldre elever som befinner sig i början av sin läs- och skrivutveckling.
Prioritet ges till aktiva pedagoger i elevgrupp, framför centralt placerade specialpedagoger eller andra funktioner i elevhälsan.
Förkunskaper
Lärare i förskoleklass och/eller grundskola.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Kursdeltagarna ska få ökade kunskaper i grundläggande läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter samt hur en tillgänglig läs- och skrivundervisning kan utformas.
Mål
Att kursdeltagarna har:
- kunskap om grundläggande läs- och skrivutveckling
- kunskap om allmänna och specifika läs - och skrivsvårigheter/dyslexi
- kunskap om förmågor som är viktiga att uppmärksamma och
analysera i samband med den tidiga läs- och skrivinlärningen
- stärkt sin kompetens i att utforma en tillgänglig läs- och skrivundervisning
- kännedom om olika material och arbetssätt för den tidiga läs- och skrivutvecklingen.
- reflekterat över hur de kan omsätta kursinnehållet till sin verksamhet
Funktionsnedsättning
Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi
Övrigt
Länk till studiepaketet:
https://www.spsm.se/studiepaket-las--och-skrivsvarigheter-f-3/