Fortbildning
Tillbaka

Läs- och skrivsvårigheter i grundskolans tidiga årskurser

Aktivitets ID:
282147
Tid:
4 oktober - 21 november 2021
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2021-09-16
Platser kvar:
15
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Innehåll och upplägg i denna nätbaserade kurs är så gott som identiskt med Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F - 3 men är anpassat för dig som önskar kompetensutveckling på egen hand. Det är dock inget som hindrar att du går kursen tillsammans med en eller flera kollegor.

Kursen består av fem moment.

Moment 1 Läs- och skrivutveckling

Moment 2 Läs- och skrivsvårigheter

Moment 3 Att kartlägga läs- och skrivutveckling

Moment 4 Att utforma en tillgänglig läs- och skrivundervisning

Moment 5 Inspiration material och arbetssätt

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av texter, filmer och poddar i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum,(skriftlig chatt), i Zoom och i en loggbok. 

Studierna sker på nätet, startar 4 okt (v 40) och pågår fram till den 21 nov 2021 (v 46). Studierna kan genomföras när det passar den enskilde deltagaren under veckans moment. Det är inga fasta tider för de gemensamma diskussionerna på kursforum. 

Observera att det är en uppgift som ska utföras praktiskt i elevgrupp. Den ska sedan reflekteras i kursforum eller i Zoom. Därför behöver du tillgång till en grupp/klass av elever. Tiden för dig som vill dela erfarenheter kring uppgiften i Zoom är torsdag 28 oktober kl. 14:45 - 16.  Beräknad tidsåtgång för studierna är 4-5 timmar per vecka. 

En obligatorisk introduktionsträff i Zoom ingår i samband med kursstart. Måndag 4 oktober kl. 15.00-16.00 där vi berättar om kursens innehåll och upplägg eller tisdag 5 oktober kl. 15.00-16.00. 

Kursintyg utfärdas efter genomförd kurs när alla moment fullföljts genom aktivt deltagande på kursforum och i Zoom samt att alla uppgifter är genomförda, däribland kursens uppföljning/utvärdering.

 

Ledare

Evelinn Fagerberg, Ulrika Näsholm

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till lärare, förskollärare, specialpedagog eller speciallärare som arbetar i förskoleklassen och/eller i årskurs 1–3. Kursen lämpar sig också för dig som arbetar med äldre elever som befinner sig i början av sin läs- och skrivutveckling. 

Prioritet ges till aktiva pedagoger i elevgrupp, framför centralt placerade specialpedagoger eller andra funktioner i elevhälsan.

 

Förkunskaper

Lärare i förskoleklass och/eller grundskola.

 

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Kursdeltagarna ska få ökade kunskaper i grundläggande läs- och skrivutveckling och läs- och skrivsvårigheter samt hur en tillgänglig läs- och skrivundervisning kan utformas. 

 

Mål

Att kursdeltagarna har:

- kunskap om grundläggande läs- och skrivutveckling

- kunskap om allmänna och specifika läs - och skrivsvårigheter/dyslexi

- kunskap om förmågor som är viktiga att uppmärksamma och
analysera i samband med den tidiga läs- och skrivinlärningen

- stärkt sin kompetens i att utforma en tillgänglig läs- och skrivundervisning

- kännedom om olika material och arbetssätt för den tidiga läs- och skrivutvecklingen.

- reflekterat över hur de kan omsätta kursinnehållet till sin verksamhet

 

Funktionsnedsättning

Läs- och skrivsvårigheter/Dyslexi

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Ulrika Näsholm, ulrika.nasholm@spsm.se, 072 5385686
Kerstin Norell Helmsjö, kerstin.norell-helmsjo@spsm.se, 010-473 53 80

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Länk till studiepaketet:

https://www.spsm.se/studiepaket-las--och-skrivsvarigheter-f-3/