Fortbildning
Tillbaka

Tillgänglighet på fritidshem – Hur kan du göra skillnad i mötet med elever på fritidshemmet?

Aktivitets ID:
291576
Tid:
2 december 2021, kl 09:00 - 12:00
Webbadress:
Webbinarium, via Zoom
Typ av aktivitet:
Webbinarium
Målgrupp:
Skolhuvudman, Rektor, Förskollärare, Lärare, Lärare i fritidshemSpecialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2021-11-18
Platser kvar:
0
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Webbinarie genom Zoom där vi lyfter fram förutsättningar för lärande på fritidshemmet.

  • Rätten till lärande och trygghet
  • Delaktighet
  • Hälsa och lärande
  • Språk och kommunikation
  • Meningsskapande och motivation
  • Kroppen i lärandet 

Tid ges för att diskutera metodik, bemötande, förhållningssätt och tillgänglighet med övriga deltagare i mindre grupper.

Medverkande

Eva-Karin Alm, Johnny Andersson, Annika Jonsson, Ingmari Svensson, Louise Bruus

Målgruppsbeskrivning

Pedagogisk personal som möter elever som tar del av fritidshemmets verksamhet. Resursperson är välkommen tillsammans med pedagogisk personal, i mån av plats.

Förkunskaper

Ta gärna del av Värderingsverktyget och då främst det första kapitlet -Förutsättningar för lärande.

Ta del av information om hur videokonferenstjänsten Zoom fungerar genom den utbildning som Post och Telestyrelsen har på webben: Information om Zoom

 

 

Mål

Efter avslutat webbinarie har du som deltagare fått tagit del av hur fritidshemmet med stöd från elevhälsan bidrar till en tillgänglig lärmiljö för alla.

  • Kunskap om vilka regelverk som fritidshemmet måste förhålla sig till

 

  • Vad innebär delaktighet rent konkret och vilka förutsättningar behöver fritidshemmet ge eleverna" (Forskning Lina Lago, Helene Elvstrand Skolporten) Diskussion i mindre grupp

 

  • Hur bidrar fritidshemmet till att elevernas perspektiv tas tillvara i samverkan med elevhälsan Diskussion i mindre grupp

 

  • Vilka kunskaper behöver fritidshemmet ha och ge elever för att kunna uttrycka sin mening Diskussion i mindre grupp

 

  • Vilken kunskap behöver fritidshemmet ha för att ge eleverna förståelse för hur och varför -en känsla av sammanhang

 

  • Hur kan fritidshemmet bidra till att utveckla den fysiska aktivitetens betydelse för en likvärdig tillgång till lek och delaktighet

 

+kunskap om SPSM?

Hur många Breakout har vi?

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva-Karin Alm, eva-karin.alm@spsm.se, 010-4736464
Johnny Andersson, johnny.andersson@spsm.se, 010-473 53 31

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

För att du ska kunna del av webbinarie på bästa sätt och kunna delta i de olika momenten är det en stor fördel om du har tillgång till egen dator och tillhörande headset. I gruppdiskussionerna är det en förutsättning för att ge förutsättningar till delaktighet och tillgänglighet.